Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Generell diskusjon om stortingsvalget 2025

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-25, 16:12   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generell diskusjon om stortingsvalget 2025

Jeg forstår godt følelsen av at det ikke er gode alternativer i år.

For meg er natur, miljø og klima de viktigste sakene, og det er forferdelig forstemmende å se på meningsmålingene hvor lite det betyr for de fleste, tydeligvis. Jeg er også veldig opptatt av privat verdiskapning, for det er sånn vi skal få råd til de andre tingene vi må og vil gjøre.

Så da er det enkel matematikk å havne i Venstre.

Når de partiene som holder frem de sakene jeg brenner for, er knøttsmå uansett side av sentrum, så ser jeg ikke for meg gode regjeringsalternativer. MDG under sperregrensen på venstresiden, SP som er regelrett natur- og klimafiendtlig, AP som også er det i praksis, har vært de siste 4 årene (at de måtte trekkes etter håret for å klare å forplikte seg til utslippsmål nå i vår er bare flaut), og et SV som bare har prioritert/fått til røde heller enn grønne gjennomslag. Norgespris er et mangemilliarders stort sluk som utelukkende har negative klimakonsekvenser - jeg tror det er det største tilbakeslaget for klima siden, jeg vet ikke, noen sinne? i norsk energipolitikk. Og vi vet at AP vet det. Jens Stoltenberg er økonom, for pokker. Det er et kynisk grep, og temmelig kynisk gjennomført, med timingen som satte både støttepartiene og delvis opposisjonen sjakkmatt, utelukkende for å sikre gjenvalg.

Og så har vi et KJEMPEsterkt FrP, som har gått i veldig feil retning, og som har lært bittert hvordan det straffer seg å gå med på klimatiltak i regjering, og kommer til å kjempe mot med det de har.

Høyre er middels på natur og klima - de er ikke så verst når de bare blir holdt litt i ørene. De blir blågrønne av å samarbeide med Venstre, og da hender det at de glimter til på sosialpolitikken også. Men de blir mørkeblå av å henge med FrP.

Det er kjempevanskelig å skulle sitte i regjering med FrP for Venstre. Og enda vanskeligere for FrP å sitte i regjering med Venstre.

Samtidig: Det er i regjering at man kan få gjennomslag for natur og klima, for det er der de beslutningene stort sett tas. Det er derfor SV har fått brukt sin kapital på røde og ikke grønne gjennomslag. Ikke fordi de ikke vil.

Så kanskje det er "it's a dirty job but somebody gotta do it".

Men, uansett hvordan det går, tallene er klare, i år syns velgerne helt andre saker enn miljø og klima er viktig. Og da blir det som det blir.

Nå syns jeg også at Venstre har andre gode saker, da: Guri har bråkt aller mest om mer støtte til Ukraina, har krevd oljefondet ut av Israel lenge, og prøvd å stille Stoltenberg til veggs på det (svaret til Stoltenberg i spørretimen: Vi har kontroll, systemene våre er gode nok. ).

EU er viktig, det er det nesten bare Venstre og SP som snakker om, og AP kveler et hvert tilløp til debatt om det (med god grunn, det er ikke det. Sånn indremedisinsk).

Jeg forstår veldig godt at folk ikke vil stemme på noe som kan sikre FrP i regjering, men forstår ikke at de ikke syns det er like ille med SP? De partiene er i praksis like om nesten alt, med unntak av landbrukspolitikk. Inkludert skitten og ekkel retorikk.

Dette ble usammenhengende, jeg skriver litt mellom andre ting.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:38.