Sv: Synes du det er greit med onani i barnehagen?
Alt til en viss grad, mener jeg...
Barna kan syns det er kjempespennende å sammenlikne tissefanter og tissehull på do... Dette syns jeg er noe de fremdeles må få lov til å gjøre, og at dersom vi voksne oppdager dem, ikke skal stoppe dem med et "fy," eller "æsj, slik gjør man ikke."
Jeg ser heller ikke noe galt i at barna om sommeren springer nakne rundt og dusjer i sprederen i barnehagen. Dette handler om glad lek og naturlig nakenhet.
Jeg ser likevel en forskjell på at to-tre unger stikker seg unna og fnisende ser på hverandre, enn at de midt i lekerommet skal vrenge av seg klærne og begynne å sprade rundt nakne. Barn har ikke, i mine øyne, vondt av å lære at i enkelte sammenhenger er det "normal folkeskikk" å beholde en viss bekledning på.
Barn skal også få lov til å oppdage sin seksualitet, via f.eks. onanering. Jeg mener likevel da at her også kan barna lære at visse ting er privat. Man behøver ikke kose med tissen sin i samlingsstund eller i hvilestunden. Dette er noe de kan gå for seg selv å gjøre, da det ikke er noe hyggelig for andre mennesker å se på.
Akkurat dette forsøker jeg å formidle til Storebror også. Det er helt greit at du vil kose deg slik, men det er noe du skal gjøre når du er alene.
Jeg tror at på lik linje som at barna trenger å lære at kropp og seksualitet er normalt og ikke noe å skamme seg over, så trenger de å lære at noe hører privatlivet til, og ikke er for å dele med alle. Barna bør også lære at det er helt greit å si "nei" om de ikke vil være med å "leke doktor" og sammenlikne tissefanter. Ikke minst tror jeg barna trenger å lære dette av hensyn til å sette grenser for egen kropp.