Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer
Jeg syns sjelden det er grunnlag for å kritisere eller fordømme en HEL kultur. Derimot har alle kulturer visse særtrekk, og noen av disse særtrekkene kan man kritisere og andre man kan fremholde som bra.
For eksempel er det et trekk ved arabiske kulturer at man er veldig gjestfri. Det er også typisk at kvinnene har en relativt dårlig stilling, og at æresbegreper står høyt. Det er typisk den norske kulturen at man setter individuell frihet høyt og har stor respekt for demokratiske verdier. Vi har mindre respekt for alder, for gamle mennesker enn en del andre kulturer.
Noen afrikanske kulturer har et helt ufyselig trekk: Nemlig omskjæring.
Den amerikanske kulturen kjennetegnes av en fantastisk fremtidstro, at den stiller krav til og åpner dører for enkeltmennesker og generelt drives mot det fremragende (innen for eksempel forskning). Den kjennetegnes også av polarisering, forenkling og et temmelig rått samfunn for dem som faller utenfor.
Altså: Å dømme en hel kultur blir snevert og dumt. Å trekke frem og snakke om noen særtrekk syns jeg kan være konstruktivt. Jeg er ikke enig med Sitron i at man BARE skal se på individer. Gruppering og generalisering kan være nyttig i enkelte diskusjoner. Så lenge man husker at det er det man gjør.