|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
¿Qué?
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer
Jammen hva konstituerer en kultur? Er det umulig å kritisere en kultur fordi det, meg bekjent, ikke finnes en eneste kultur hvor absolutt alle menneskene gjør det samme? Kan man utelukkende kritisere enkeltpersoner og aldri kulturer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
Man kan selvsagt kritisere en kultur som helhet, men det er nå ikke slik jeg leser HI. Å utvise en skepsis til mennesker ene og alene fordi de tilhører den eller den kulturen er en usunn tankegang. Det har ingenting med kritikk å gjøre.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg syns sjelden det er grunnlag for å kritisere eller fordømme en HEL kultur. Derimot har alle kulturer visse særtrekk, og noen av disse særtrekkene kan man kritisere og andre man kan fremholde som bra.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig. Når man skal diskutere noe så seriøst og vanskelig som dette må man nesten bestemme seg for nivå først. I ytterste konsekvens er jo hvert eneste individ unikt og ikke lik noen andre. Skal man diskutere på generelt grunnlag må man nødvendigvis generalisere og gruppere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ustabil
|
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg mener at mange blander disse begrepene, og jeg tror at det er en av årsakene til at det ofte skrikes opp om rasisme, i tide og utide. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerVeldig enig i mye av det bina sier |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ustabil
|
Nei, jeg er jo enig i det. Det ligger helt i grenseland. Men hvis du ikke kan verken skrive eller lese, knapt nok har vært utenfor din egen landsby, og er underlagt et regime som forteller deg hva som er rett og galt, da er du ikke helt i stand til å vurdere selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|