Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Ja, jeg har noen forslag.
Barnehagen bør lage en liste over nødvendige klær:
lue, 2 - 3 par votter, hals eller skjerf, genser i ull eller fleece, bukse i ull eller fleece, varme sokker, regntøy, støvler, dress, vinterstøvler
Denne lista bør distribueres til foreldrene sammen med en oversikt over nødvendig skiftetøy:
truse, sokker, strømpebukse / longs, trøye, genser, bukse
Og så gjør man med yttertøy som med annet tøy: heng lapp på plassen til barnet og si "Frida trenger flere votter"
Så bør barnehagen gjøre til rutine at alle barn fra 2 år og oppover i hovedsak kler på seg selv. Vanlig innebukse bør tas av, og så er det på med "standard-laget" bestående av bukse og genser i ull eller fleece. Så er det lue og dress eller regntøy. Og hva de skal ha (dress eller regntøy) er de ansattes avgjørelse.
Vi måtte til slutt fjerne cherroxene fra barnehagen og bare ta med på ekstra våte dager. For de ansatte syns det var så "praktisk" at ungene kunne få på støvlene selv, og likte ikke goretex med borrelås, for da måtte de hjelpe ungene.
Dessuten bør barnehagen lage seg enkle rutiner ved påkledningen. Først instruere ungene i å gå på do og ta av innebukser, og i mellomtiden kan en voksen finne fram klær til første pulje. For ja, ungene bør deles i puljer. Alle i garderoben på en gang blir kaotisk. De voksne bør unngå å hjelpe enkelte barn alt for mye, for da mister de oversikten og ser ikke at lille Ole drar regnbuksa på med bare truse under.
Hjelpe barna med votter og fotstrikker, og hjelpe de som er for små til å få på seg selv. Ellers overvåke mest av alt.
Veldig gode forslag, vi gjør alt det derre,(vi lager forresten ikke liste, men alle foreldrene får en muntlig liste på foreldresamtalene i starten, samt at det gjentaes på hvert eneste foreldremøte og vi snakker med hver enkelt foreldre der barna mangler klær) problemet er at altfor mange foreldre ikke følger opp hva barna bør ha med seg. Nå skal det sies at vi har veldig få klager på den påkledninga vi gjør, vi kler litt på etter prinsippet, bedre å kle på mer etterhvert enn at barna går rundt å svetter. Det jeg syns er mest frustrerende er alle de foreldrene som ikke klarer å få med støvler, regnklær, luer, votter osv. Jeg får av og til en følelse at foreldrene ser på oss som tryllekunstnere som fikser det meste.
|