Sv: Data inn i barnehagen
Gjennom min (lille) erfaring med data i barnehagen ser jeg blant annet at barn som kanskje kan slite med å komme inn i den "sosiale" verden i barnehagen kan ha nytte av data. Altså (nå er det sent for meg) - en del av de som kanskje sliter litt sosial kan faktisk være ganske god på teknologi, som data. Gjennom dette får de annerkjennelse og oppmerksomhet fra andre barn, og ut av det ser man ofte at det vokser vennskap og muligheter for lekekamerater.
Barn er gode på ulike ting. Noen er oversosiale og eksperter på akkurat det å omgås andre, uansett aktivitet. Andre er feks god på fysiske ting, noen på finmotoriske ting, andre igjen på tegning etc. Barn hever seg på ulike måter, og jeg synes det er bra at man finner noe alle kan være god på.
I barnehagen er data en kontrollert aktivitet, på lik linje med andre aktiviteter. Vi lar jo ikke barna leke KUN med lego hele dagen heller. Variasjon er viktig. Men å få drive med ting man er god på er viktig, også for barn.
Som nevnt tidligere vet jeg at barn med spesielle behov har god nytte av dataverktøy, og jeg tror dette kan være med å øke deres selvtillit - og "status" hos andre barn.