|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Data inn i barnehagenGjennom min (lille) erfaring med data i barnehagen ser jeg blant annet at barn som kanskje kan slite med å komme inn i den "sosiale" verden i barnehagen kan ha nytte av data. Altså (nå er det sent for meg) - en del av de som kanskje sliter litt sosial kan faktisk være ganske god på teknologi, som data. Gjennom dette får de annerkjennelse og oppmerksomhet fra andre barn, og ut av det ser man ofte at det vokser vennskap og muligheter for lekekamerater.
|
|
|
#42 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Data inn i barnehagen
De mange intelligenser. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Pauset
|
Sv: Data inn i barnehagenJeg syns det er greit å bruke pc i barnehagen, men det må være med klokskap. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
flisespikker
|
Sv: Data inn i barnehagenDet er veldig tydelig med poden vår at skriveferdighetene hans når det gjelder å sette bokstaver sammen til ord og setninger er på et mye høyere nivå enn de "fysiske" skriveferdighetene, altså ferdigheter når det gjelder å forme bokstaver med blyant og skrive dem på papir. Den helt åpenbart positive siden av PC-bruken hans på dette området er at han øver seg mye mer på skriving enn han ellers ville gjort, og allerede kan ha gleden av å bruke skriftspråket - han kan skrive helt ordentlige ting (mail til bestemødre, for eksempel, som han får svar på og også kan lese, og til og med mail til meg når det er noe han heller vil si skriftlig enn muntlig); skrivegleden er helt klart til stede, og han får et annet forhold til ordene han leser når han også kan skrive dem. Og så er det mye lettere å se feil, og å rette dem opp, og for ham blir det lystbetont å rette opp feilene og å lære hvordan ordene skrives. Han kan lære bedre staving og til og med enkel grammatikk (som han synes er morsomt, altså, dette er ikke noe vi dytter på ham!), i stedet for å bli stående og stange lenge på det nivået der man øver seg på enkeltbokstaver. Skriver han derimot for hånd, tar det lang tid og er frustrerende når han ser at det blir feil (plutselig er N-en speilvendt eller det er ikke plass til hele ordet på linjen - og så går det jo så sakte!), og da mister han både motet og interessen veldig fort. Ulempen med det hele er naturligvis at han er enda mindre motivert for å øve seg på å lage bokstaver for hånd enn han ville vært i en pre-digital hverdag (men på den annen side spiller det mindre og mindre rolle om man er flink til å skrive for hånd).
|
|
|
#45 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Data inn i barnehagenEnig med Skilpadda her, avkommet kan også skrive på Mac-en, men ikke for hånd, nå er avkommet yngre enn Skilpaddas gutt også da.
|
|
|
#46 |
|
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Data inn i barnehagenEne gutten min har spesifikke språkvansker og han fikk data av hjelpemiddelsentralen da han gikk i barnehagen, fikk en hjemme og en i barnehagen. (som senere fulgte med han på skolen) Han fikk mange fine programmer og han lærte veldig mye av det.
|
|
|
#47 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Data inn i barnehagenHva er disse tingene som dere mener barnahagen skal gi tilbud om som dere ikke makter hjemme???? |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Data inn i barnehagenI barnehagen "vår" informerte de om dette. En del foreldre var litt bekymret for at barnet deres kunne sitte foran skjermen og knotte i timesvis. Det skulle de ikke, forsikret de ansatte i barnehagen. Bruken skulle rulleres, slik at alle skulle få prøve, men ingen skulle sitte der daglig. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Det er jeg ikke enig i i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Leser
|
For meg personlig, så ønsker jeg først og fremst at barnehagen skal stå for en del uformell læring, av typen sosial omgang i barnegrupper etc. Jeg tror ikke det er så mange i dagens samfunn som kan "tilby" barna sine venner for eksempel. Jeg synes også mye av de Guniss nevner som å vente på tur, dele etc er mer naturlig i en barnehagesetting. Jeg har jo to barn og da synes jeg det er rimelig at de to deler, men det blir noe annet å dele med 20 andre barn.
|
|
|
#55 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg kan ikke se at det hjelper at de har data på skolen heller så lenge de ikke har det hjemme når det gjelder deltagelse på msn. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Data inn i barnehagenData i barnehagen er flott syns jeg. Både for læring og til lek ved å se bilder, høre dyrelyder etc. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Passiv
|
Sv: Data inn i barnehagenJeg har skrevet inn et innlegg om dette tidligere og jeg er på tross av alt som er skrevet i denne tråden, skeptisk til bruk av data i barnehagen. Det er vanskelig å sette ord på hva jeg ikke liker, men jeg tror det er en følelse av at man gjør våre minste til instrumenter for voksenverden. Voksne må kunne data og derfor skal små barn også kunne det. Men når trenger barn egentlig data? Og finnes det en kritisk alder for innlæring av data? Og hva med alle tingene barna kunne gjort i barnehagen som de ikke får samme sjansen til å gjøre senere, som å leke, herje, drive med forming. Jeg vil at mitt barnehagebarn skal få være et barn, ikke en som skal læres opp til å være en voksen arbeidsmaur med senebetennelse i armen. |
|
|
|
#58 |
|
|
Sv: Data inn i barnehagenSønnen min på storebarnsavdelingen leker, herjer, driver med forming OG data. Det er ikke snakk om noe tvungen innlæring, det er snakk om at ungene synes det er gøy. Det er heller ikke snakk om at det ene utelukker det andre. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Data inn i barnehagen
Det er rett og slett slik at jeg fikk rent lyst til å dåne litt, det må være første gang på FP tror jeg.
|
![]() |
|
|