Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Data inn i barnehagen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-07, 21:09   #21
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Data inn i barnehagen

Det er dette som er så flott med FP, man får så mange flotte innlegg av folk som har tenkt gjennom problemstillingene som du er usikker på.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 21:14   #22
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Fordi vi er så dårlige foreldre at hun bruker det hjemme, så jeg hadde satt pris på at bhg ga de tilbud som vi ikke maktet å gi dem hjemme.

For min personlige del er jeg enig med deg. Vi har akkurat pakket vekk den PC-en som mannen min satte opp til jentene. 3 åringen, spesielt, ble helt datagal og hun kunne glatt spille i 2 timer i strekk, da gjør hun alt selv - starter pc, starter firefox og går til den rette siden vha bookmarks. Egentlig er jeg ikke overrasket, da storesøsteren var like gammel skjekket jeg hvor lenge hun kunne sitte å se på TV en dag hun var syk, og jeg tror hun satt stivt i 6 timer. Selvfølgelig en fordel når vi er på sommerferie og kjører rundt, men ... det er for mye av det gode.

Jeg også foretrekker at barnehagen gir ungene et tilbud som vi som foreldre ikke kan gi dem.

... Men på den andre siden er det jo fint at barnehagen gir ungene et tilbud som er nyttig og det er ikke alle som har PC hjemme, så ... Men for min personlige del håper jeg at vår barnehage ikke får det tilbudet.

Sist redigert av him : 30-11-07 kl 22:14. Årsak: la til et komma
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 21:29   #23
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men er det egentlig så mange som ikke har data hjemme lenger? Hvor mange av de som er her er det som ikke har data f.eks. ?
FP er vel en helt representativ del av befolkningen?

Gammel 30-11-07, 21:32   #24
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Våre barnehageunger har sjelden brukt data hjemme.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 21:35   #25
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som regel er det barn i alderen 3 + som driver med data i bhg, om det er data der.
Og det er nok ikke sånn at de får sitte 2 timer i strekk.

Min erfaring er at det går mye på pedagogiske spill, tegning etc. Jeg ønsker meg tegnebrett og data i min barnehehage

De lærer å sitte litt og litt, de lærer å vente på tur - og å samarbeide. I tillegg til datakunnskaper. Dessuten er dette et glimrende verktøy for barn med feks Down sydndrome.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 21:37   #26
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden på fire og et halvt (ja, jeg må skrive "og et halvt", for han ER jo det) bruker PC i barnehagen, de har noen flotte spill og tegneprogrammer. Her hjemme får han også spille sammen med meg, og så er det sjempemorsomt å skrive på den.

Jeg kan ikke tro annet enn at det er positivt å lære seg å bruke en datamaskin så lenge interessen er der.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 21:42   #27
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Storesøster har vært med meg på skolen, og da spiller hun memory på eliasklubben.no

Gammel 30-11-07, 21:42   #28
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt enig med hovedinnlegger, men av ulike grunner, tror jeg. Jeg tror ikke det er skadelig med data i barnehagen, men jeg ser ærlig talt ikke poenget. Jeg ser for meg helt andre aktiviteter i barnehagen enn å sitte foran datan, så akkurat læren om informasjonsteknologi kan vente til barna begynner på skolen.

Gammel 30-11-07, 21:46   #29
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Jeg tror ikke det er skadelig, av typen at de får firkantede øyne og sånt.

Gammel 30-11-07, 21:48   #30
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er skadelig, av typen at de får firkantede øyne og sånt.

I såfall hadde nok endel av oss hatt ganske utpregede firkantede øyne allerede.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 22:13   #31
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Men er det egentlig så mange som ikke har data hjemme lenger? Hvor mange av de som er her er det som ikke har data f.eks. ?

Det er faktisk en del av Norges befolkning som ikke har råd til data hjemme. Disse ungene har et handikap når de kommer oppover i skolesystemet fordi de ikke er like vante med å bruke IT. Av demokratihensyn syns jeg derfor det er veldig viktig at man har PCer tilgjengelige både i barnehager og skoler.

Gammel 30-11-07, 22:14   #32
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Men det finnes jo data tilgjengelig på bibliotekene.

Gammel 30-11-07, 22:16   #33
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har noen elever som ikke har data. Det er ett handikap.

Gammel 30-11-07, 22:17   #34
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg har noen elever som ikke har data. Det er ett handikap.

På hvilken måte?

Gammel 30-11-07, 22:19   #35
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Men det finnes jo data tilgjengelig på bibliotekene.

Med data, som med andre basisferdigheter, er det mengdetrening jevnlig som gjelder for å bli god. Tar du med treåringen din daglig på biblioteket og lar ham/henne sitte en halvtimes tid med PCen?

Gammel 30-11-07, 22:19   #36
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med gajamor over. Jeg tror at det å mangle PC er typisk for de såkalte "nyfattige". Jeg tror faktisk at data allerede er viktigere enn TV.

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Som regel er det barn i alderen 3 + som driver med data i bhg, om det er data der.
Og det er nok ikke sånn at de får sitte 2 timer i strekk.

Synd for lillesøster. Jeg kom også på at hun egentlig ikke er tre år, men tre og et halvt. Jeg skjønner jo at de ikke får lov til det i barnehagen, men for vår del er det greiest at hvis hun skal holde på med data så får hun 30 minutter hjemme fremfor 15 minutter hjemme og 15 minutter i barnehagen. Men for all del, jeg innrømmer glatt at de innvendingene jeg har her i tråden er 100% egoistiske, og ikke noe som gjelder generelt for alle barn. Jeg er også enig med Skremmern at så små barn ikke trenger data, men det gjør kanskje ingen av oss, egentlig?

Gammel 30-11-07, 22:19   #37
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

På hvilken måte?

Det er en del av ungdomskulturen som ikke er tilgjengelig for dem. Det hjelper ikke å stikke innom biblioteket når biblioteket er stengt i det tidsrommet "det skjer" på msn.

Gammel 30-11-07, 22:22   #38
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Egentlig synes jeg ikke unger trenger å sitte foran data, x-box, playstation eller andre slike ting, men jeg innser at de trenger det for å henge med i verden. I og med at ungene har begrenset adgang til slikt hjemme ser jeg det som uproblematisk at banehagen har slikt utstyr og bruker det fornuftig. Når det kommer til tenåringer ser jeg at jeg må slippe mine unger mer til når de kommer i den alderen.

Gammel 30-11-07, 22:29   #39
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg snakker rundt meg selv, kjenner jeg.

Gammel 30-11-07, 22:53   #40
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg snakker rundt meg selv, kjenner jeg.

Jeg synes du sier mye fornuftig.

Jeg synes ikke det er noe problem at de bruker IKT i barnehagen, tvert i mot. Jeg stoler på at personalet bruker det på en god måte.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:47.