Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abort
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Hvis man mener at abort ikke bør være tillatt, er naturligvis hele spørsmålsstillingen irrelevant, for da vil man ikke få ta abort uansett om noen av foreldrene ønsker det eller ikke.
Jeg forstår den prinsipielle meningen om at den ene av foreldrene ikke "burde" kunne velge abort dersom den andre ønsker å få barnet. Men siden det er kvinnen som bærer frem barnet, mener jeg det er uunngåelig at det er hun som til syvende og sist må ta avgjørelsen. Og jeg skjønner ikke helt hvordan noen kan mene at det er galt eller hårreisende at det er slik, noe mer enn at det er galt eller hårreisende at bare kvinner kan bli gravide. (Med mindre man altså mener at ingen burde få ta abort, men det er og blir en annen diskusjon.)
Men tar man utgangspunkt i tingenes tilstand, hvor abort er tillatt, så synes jeg at mannens stemme bør telle like mye. Jeg synes ikke at noen skal få presse den andre til noe som helst, som å ta abort, men så har jeg alltid ment at et liv er verdt å kjempe for (derfor går det altså ikke begge veier, mannen (eller damen) kan ikke presse den andre til å godta en abort.)
|