Sv: Spinoff: Betaler du NRK-lisensen?
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Ja, selvsagt betaler jeg lisens, og den betales med glede. NRK er i mine øyne den viktigste kulturformidleren vi har her i landet og vi hadde blitt sørgelig fattige på åndelig føde uten NRK. Jeg er mer enn gjerne med på å bidra til en statskanal som kun unntaksvis er avhengig av reklamefinansiering og som gir et svært godt og variert kulturtilbud i flere kanaler.
Og jeg tok kontakt selvså vidt jeg husker (begynner å bli en stund siden).
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
Forøvrig ser denne idiotiske Frp-tankegangen om at man bare skal betale for ting man bruker selv, og ikke bidra til felleskapet, ut til å være et av de største, og hurtigstvoksende, problemene vi har i Norge. Selv om jeg for eksempel hverken ser på eller deltar i konkurranseidrett, betyr ikke at det hadde vært fornuftig at jeg slapp å betale den delen av stats- og kommuneskatten som blir brukt til å bygge og vedlikeholde idrettsanlegg, og selv om jeg ikke har lånt en bok på biblioteket på over 10 år syns jeg det ville være en særdeles dårlig idé å la meg beholde den delen av skatten min som i dag går til biblioteksdrift.
Akkurat!
Jeg synes 40 kr uken er lite å betale for alle NRKs TV- og radiokanaler. Det er etter min mening en enorm kvalitetsforskjell på NRK og de reklamefinansierte kanalene. Ja, det er noe sponsing av f.eks. idrettssendingene, men dette er da minimalt i forhold til reklamepausene på TV2.
|