Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er du for eller mot dødsstraff?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-08, 22:58   #11
Berko
Dødsstrafftilhenger

Medlem siden: Jun 2008
Berko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du for eller mot dødstraff?

Synes det er trist å diskutere med dere.

Det er i bunn og grunn håpløst å få en god tone siden dere har deres mening og jeg har min, jeg så noen tidligere som skrøt av sin høye alder og at de visste at ting ikke foregår i svart hvitt. Synes at dere ser på temaet som lite nyansert, og er lite interessert i å høre hva andre har å si eller mener.

Får også følelsen av at dere synes dere er bedre bare fordi dere synes det er "feil" med dødstraff. Mer modne?

Problemet er at det ikke finnes en fasit her. Det er ikke rett eller galt med dødstraff, alt som finnes er meninger. Og dere er tydeligvis (med et hederlig unntak i Skilpadda) lite interessert i å høre hva folk som ikke mener det samme som dere har å si.

Det går ikke an å argumentere "riktig" for denne saken. Temaet dødstraff er gjennomsyret av moral/etikk. Moral/etikk eksisterer kun i fantasien. Akkurat som religion. En kan like godt prøve å framsette vitenskapelig bevis på at gud fins. Alle argument i denne saken blir meninger. En kan si at i USA har mer vold en norge, og de har også dødstraff. Her må være en sammenheng! Tja. En kan også si at USA har flere svarte enn norge. Er her en sammenheng? En kan si at USA har flere McDonalds enn norge, er her en sammenheng?

Siden norge ikke har dødstraff vet vi ikke hvordan det vil arte seg her. Alt blir synsing.

Til Libra: Den bakenforliggende årsaken? Tja. Litt vagt spørsmål synes jeg, men skal prøve å svare. Håper jeg forstår deg rett, om ikke korriger meg.

Bakgrunn. En person har blitt mishandlet etc etc, og gjennom et liv blitt forkvaklet og begår en grusom forbrytelse, som å drepe og voldta en liten jente. Om jeg har forstått deg rett er det bakgrunnen som her er sentral?

Jeg mener at et hvert menneske er ansvarlig for sine handlinger. Også "offer". De fleste har opplevd fæle ting i livet, selfølgelig er noen helt på bunnen i skalaen. De er like fullt ansvarlig for hva de gjør i voksen alder.

Noen ganger skjer ting utenfor ens kontroll. Eksempel: En er ute og kjører, et dyr hopper ut i veien og en vrir på rattet for å komme unna, krasjer i en møtende bil og tar så livet av en barnefamilie i bilen.

Resultatene er like, folk dør. Av forskjellige grunner. Mener jeg personen som førte bilen skulle ha dødstraff? nei. Mener jeg personen i eksempelet før skulle ha dødstraff? ja.

Så sant man ikke har ekstreme sinnslidelser som gjør at man ikke er tilregnelig mener jeg at alle valg man tar må man stå til ansvar for. Pedofile voldtar små barn med fullt overlegg. De har andre seksuelle lyster enn meg. Skal de straffes for dette? Nei. Det de skal straffes for er at de ikke klarer å håndtere disse.

Det finnes mange heterofile/homofile som går uten sex i lange perioder. Uten å måtte ty til voldtekt. Derfor mener jeg at en person velger selv hva han vil gjøre her i verden, på godt og vondt. Dette må hver enkelt stå til ansvar for. Helst før gud kommer og ordner opp. Drapsmenn er ingen unntak.

Tidligere har folk i tråden sagt at dødstraff ikke vil ha noen prevantiv effekt. Hvorfor har vi da fengselstraffer? Skal de ikke virke prevantive? Er ikke grunnen til at vi ikke raner noen at vi kan komme i fengsel for det? Faktum er at mange mange mennesker VIL være forbrytere, om det ikke fantes konsekvenser. Dersom 5 års fengsel for ran er litt skummelt, vil ikke da en kule i pannen for ran være veldig skummelt?

Jeg tror på det gode, og det onde i mennesket. Vi er i stand til fantastiske ting, i begge ender av skalaen. Et samfunn er det motsatte av kaos. Et samfunn er kontroll. Det er mange mennesker som lever sammen i (relativt) ordnede former. For at dette skal fungere må der være regler, og konsekvenser.

Jeg er ikke helt fremmed for pedagogikk og psykologi, og jeg er fullt klar over at en indre motivasjon for å gjøre noe er mye viktigere og varigere enn en ytre. Problemet er at ikke alle har denne indre motivasjonen, og slett ikke alle foreldre makter å gi sine barn denne motivasjonen. Da trenger de ytre motivasjon, og siden vi ikke kan si "ikke drep noen, så skal du få 500kr uka", så må vi si "dersom du dreper noen havner du i fengsel".

Poenget med straff (i tillegg til rehabilitering) er kontroll gjennom frykt. Hvorfor tror dere forbrytere tenker seg om en ekstra gang før de bryter seg inn hos noen, eller før de raner pensjonen fra en gammel dame?

De fleste av oss, med skrupler slipper denne skremselen, men noen er på skråplanet. Noen er tilbøyelige til å gjøre fæle ting. Hvordan skal man stoppe dem? Frykt. Samme prinsippet som atombomben. Poenget med den er ikke at den skal brukes, poenget er at naboen vet at vi har den og KAN bruke den om det skulle bli nødvendig.

Dersom risiko > belønning vil handlingen ikke være verdt å gjennomføre. Dersom en risikerer et nakkeskudd ved å kjøre på rødt lys ville vi kanskje fått færre trafikkulykker.

Vil jeg at det skal være nakkeskudd for å kjøre på rødt lys? Nei. Selvsagt ikke, men det kan jo få en til å tenke.

Sist redigert av Berko : 18-06-08 kl 23:04.
Berko er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:13.