Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk korrekt FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-08, 11:18   #1
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg spiser ikke av pakker altså.

Sikker?

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 11:51   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Når jeg leser at 5-åringen vasker og baker og stryker klær, da tenker jeg at mor/far er lat.

:Har akkurat latt 5-åringen støvsuge hele stua mens jeg sitter og later meg med en kopp kaffe:

Ellers synes jeg ikke noen trenger å forfatte lange lister om egne feil. Jeg synes i det store og hele vi har alt for stor fokus på egne og andres feil og alt som er galt i verden og alt vi kan, bør og må ha dårlig samvittighet og intens skyldfølelse for.

Å ha sosial kompetanse nok til ikke å skålde mennesker som ikke gjør som en selv er et stort og viktig poeng.
Men utover dette, er det kun positivt å inspirere hverandre til utvikling.
Å spre kunnskap samtidig som man holder seg for god til å være nedlatende eller å devaluere andre som mennesker og mødre er på ingen måte vanskelig. De som ikke helt får dreisen på det, kan nok med fordel strekke seg etter den ferdigheten.

Gammel 24-08-08, 13:27   #3
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

:Har akkurat latt 5-åringen støvsuge hele stua mens jeg sitter og later meg med en kopp kaffe:

Ellers synes jeg ikke noen trenger å forfatte lange lister om egne feil. Jeg synes i det store og hele vi har alt for stor fokus på egne og andres feil og alt som er galt i verden og alt vi kan, bør og må ha dårlig samvittighet og intens skyldfølelse for.

Å ha sosial kompetanse nok til ikke å skålde mennesker som ikke gjør som en selv er et stort og viktig poeng.
Men utover dette, er det kun positivt å inspirere hverandre til utvikling.
Å spre kunnskap samtidig som man holder seg for god til å være nedlatende eller å devaluere andre som mennesker og mødre er på ingen måte vanskelig. De som ikke helt får dreisen på det, kan nok med fordel strekke seg etter den ferdigheten.

Som vanlig et velformulert innlegg fra Zöe

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 11:54   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Sikker på at du postet dette innlegget i riktig tråd? Det virker mer som argumentasjon for hvorfor du ikke er Mensa-medlem?

Ja, jeg er helt sikker.
Og så fniser jeg litt for meg selv.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 12:10   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jøje meg, er det her det foregår! Så lang tråd fra i går kveld…det går jo ikke an å ta seg en nabofest her uten å gå glipp av noe.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 12:36   #6
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som jeg synes er aller merkeligst når jeg leser denne type diskusjoner er at det fremstilles som kvalmende politisk korrekt å ville sine barn og seg selv vel. Det å være opptatt av kosthold, miljø, barnesikring og reflektere rundt barneoppdragelse skal liksom være en uting.
Jeg tar ikke de argumentene, oppfordringene og rådene som blir gitt som en personlig fornærmelse eller et angrep på meg, mine valg og min måte å gjøre ting på. Det andre forteller/skriver om sine refleksjoner og sine valg i livet velger jeg å ta som et forslag til en mulig måte å gjøre ting på. Et forslag som jeg tenker over, og enten tar det til meg eller forkaster. Enkelt og greit.
Det viktigste er at man i det minste stiller med et litt åpent sinn slik at man gir seg selv mulighet til å ta til seg ny lærdom og nye gode vaner.
Jeg liker at folk har sine kjepphester. Uten kjepphestridende damer og menn ville mange gå glipp av viktige perspektiver og informasjon.

Sist redigert av Heiko : 24-08-08 kl 12:50.
Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 12:48   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det som jeg synes er aller merkeligst når jeg leser denne type diskusjoner er at det fremstilles som kvalmende politisk korrekt å ville sine barn og seg selv vel. Det å være opptatt av kosthold, miljø barnesikring og reflektere rundt barneoppdragelse skal liksom være en uting.
Jeg tar ikke de argumentene, oppfordringene og rådene som blir gitt som en personlig fornærmelse eller et angrep på meg, mine valg og min måte å gjøre ting på. Det andre forteller/skriver om sine refleksjoner og sine valg i livet velger jeg å ta som et forslag til en mulig måte å gjøre ting på. Et forslag som jeg tenker over, og enten tar det til meg eller forkaster. Enkelt og greit.
Det viktigste er at man i det minste stiller med et litt åpent sinn slik at man gir seg selv mulighet til å ta til seg ny lærdom og nye gode vaner.
Jeg liker at folk har sine kjepphester. Uten kjepphestridende damer og menn ville mange gå glipp av viktige perspektiver og informasjon.

Heiko er perfekt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 12:50   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Heiko sa det veldig fint.

Det som jeg synes er aller merkeligst når jeg leser denne type diskusjoner er at det fremstilles som kvalmende politisk korrekt å ville sine barn og seg selv vel.

Det er jo smart, fint og bra.

Gammel 24-08-08, 12:51   #9
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg synes Heiko sa det veldig fint.

Det som jeg synes er aller merkeligst når jeg leser denne type diskusjoner er at det fremstilles som kvalmende politisk korrekt å ville sine barn og seg selv vel.

Det er jo smart, fint og bra.

Ja og krig og fred og sånn, selvsagt.

Jeg synes dere analyserer innlegget mitt vel mye nå.

Gammel 24-08-08, 12:53   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som jeg synes er aller merkeligst når jeg leser denne type diskusjoner er at det fremstilles som kvalmende politisk korrekt å ville sine barn og seg selv vel. Det å være opptatt av kosthold, miljø, barnesikring og reflektere rundt barneoppdragelse skal liksom være en uting.

Gammel 24-08-08, 20:34   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er jeg helt enig i. Problemet (eller utfordringen, for å være PK), er at det fort kan bli en stressfaktor hvis man ikke føler at man strekker til. Jeg er enig med den som sa at opplysning og kunnskap gjør at jeg gjerne vil strekke meg og gjøre ting bedre. I det øyeblikket det går på bekostning av mine normalt senkede skuldre, mitt gode humør og passe gode følelse av å lykkes som mor, så blir det slitsomt. Strekke seg, ja absolutt, men balanse, balanse og atter balanse. Og senkede skuldre. Og jeg synes vel ett og annet innlegg jeg har lest opp gjennom tidene bærer preg av både ubalanse, stive skuldre og høy stressfaktor.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 21:02   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Det er jeg helt enig i. Problemet (eller utfordringen, for å være PK), er at det fort kan bli en stressfaktor hvis man ikke føler at man strekker til. Jeg er enig med den som sa at opplysning og kunnskap gjør at jeg gjerne vil strekke meg og gjøre ting bedre. I det øyeblikket det går på bekostning av mine normalt senkede skuldre, mitt gode humør og passe gode følelse av å lykkes som mor, så blir det slitsomt. Strekke seg, ja absolutt, men balanse, balanse og atter balanse. Og senkede skuldre. Og jeg synes vel ett og annet innlegg jeg har lest opp gjennom tidene bærer preg av både ubalanse, stive skuldre og høy stressfaktor.

Ja, det er vel der jeg er litt. Og da ligger jo i grunn problemet hos meg. For når jeg tilbringer tid med RL-folk/venner, som ikke er på noe forum, så er jo jeg den som kanskje kan virke PK i enkelte tilfeller tror jeg.
Men jeg føler at jeg her på FP til tider ligger helt i bakleksa, og jeg kjenner at det stresser meg fordi jeg føler at jeg ikke da er en bra nok mor. Jeg er nok ikke flink nok til å gi faen og si enda.

Jeg vil jo så klart det beste for mitt barn jeg og. Men må det da innebære grøt med olje feks? Hva om jeg ikke gjør det? Bryr jeg meg nok da? Folk som ikke er på forum har jo kanskje feks bare helsesøster å forholde seg til. Og vi vet jo at de nok gir litt andre råd enn mange her på FP gjør.

Jeg kjenner heller ikke Vimsen untatt at hun er kjent for meg fra nettlivet her. Mulig hun synes det er ok med dillerier og det at hun har pms. For meg er det et snev av latterliggjøring, både av tema og tråd. Jeg kjenner at en del av meg også undrer seg litt om hvordan tråden her ville ha blitt om noen "ferskinger" hadde startet den, og ikke en forholdsvis kjent FP-profil.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 21:18   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

For når jeg tilbringer tid med RL-folk/venner, som ikke er på noe forum, så er jo jeg den som kanskje kan virke PK i enkelte tilfeller tror jeg.

Den erfaringen har jeg også gjort meg mange ganger. (Jeg signerer dog ikke sjokket ditt. ) Jeg tenker at forumliv har hevet min bevissthet og kunnskapsnivå betraktelig, og så prøver jeg å finne den balansen som passer meg, uten å ta med meg all dårlig samvittighet for alt jeg ikke er god på. I noen tilfeller prøver jeg også å bestemme meg for at dette ikke er viktig for meg, og at jeg mener at mitt nivå er godt nok, selv om det aldri er hverken perfekt eller optimalt. Som sagt i tidligere innlegg; senkede skuldre og minimale stressfaktorer, samt å legge inn energien på å heve nivået på utvalgte områder.

Sist redigert av Hasselnøtt : 24-08-08 kl 21:24.
Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 21:04   #14
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alle har sine kjepphester, og jeg har mine. Noe har jeg tatt med meg fra langt tilbake, mens andre har jeg plukket opp på div fora (mye her inne).

Jeg kan ikke se hva som er galt i å ville sine barn og miljøet det beste.

Ting jeg har lært her inne (og andre steder):
- At det finnes maisposer i store str som man kan ha søppelet i (selv om jeg hamstrer mine i Rogaland siden Oslo ikke har matavfall).
- At jeg ikke er hysterisk som fortsatt har 3 åringen min bakovervendt i bil.
- At det finnes mye mat man kan lage fra bunnen av som går raskt (selv om det fortsatt kan bli Toro og annen ferdigmat i ny og ne).
- At det finnes gode alternativer på miljøfronten (feks Vaskenøtter).
- At det finnes andre måter å bære på enn Babybjorn, som er bedre både for foreldre og barn.
- At jeg ikke er hysterisk da jeg valgte å vente med snop til datteren min til hun var tre.
- At jeg ikke er en dårlig mor selv om jeg begynte å jobbe igjen da lillesøster var 7 mnd.
- At det går an å få økologisk frukt og grønt levert på døra i Oslo.
- At det finnes et hav av produkter der ute som jeg ikke hadde visst om uten FP.
- At jeg aldri vil bli en perfekt forelder, men at jeg kan ta til meg tips og vink til det beste for meg selv og barnet, som igjen kan gjøre meg til en bedre forelder enn i utgangspunktet.

Odd Molly klær har vi ikke, men Nestle har jeg boikottet siden jeg var 12 og er lei av å måtte forsvare dette til stadighet.

At andre velger annerledes er deres sak. FP ville aldri blitt det samme om alle var like og tenkte likt (da hadde jeg aldri lært noe heller ).

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 21:05   #15
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

HVa er vaskenøtter?

Gammel 24-08-08, 12:14   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Virra, her.

Sikker?

Ja'a! *snøft* Pakker tar jeg sjansen på, men ikke i heiteste om jeg tar sjansen på at druer i løsvekt til 50,- kroner kiloet smaker godt, da tar jeg en liten drue først. Har maaange ganger smakt på tilsynelatende lekre druer som har smakt pøkk og hoppetau, og har vært sjeleglad for at jeg faktisk ikke gikk hen og kjøpte et kilo av dem.

Men så sier jeg alltid fra i kassen om den ene druen da, bare for å ha gjort det. De ler alltid av meg og gidder ikke ta betalt for det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:11.