|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Meningsløst å lese romaner?
Jeg har hørt om flere som har fått vekket leselysten av å lese Sagaen om Isfolket, så jeg tror de bøkene er kjempebra! Jeg har lest dem selv og syns det er ganske platt og kjedelig, men når de er i stand til å få min dyslektiske venninne til å begynne å like å lese bøker -alle typer bøker- må de jo være bra for noe.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvis de kan vekke leselyst kan de sikkert være bra for noe. Det er litt synd at litteratur med så dårlig språk skal være det som vekker leselysten, men men.. Kan de fungere som springbrett inn mot noe bedre kan bøkene sikkert ha sin hensikt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Meningsløst å lese romaner?Noen ganger fordi det er underholdende, noen ganger fordi det er berikende og lærerikt, ofte alt på en gang. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Hvis du vil kan jeg prøve å hoste opp noen linker på det. Det er fakta at det er underordnet hva folk leser bare de leser. Smaken, ordforrådet og forståelsen vil utvikle seg etter som man leser. (Når jeg sier at folk kan lese "hva som helst", betyr det at de kan lese hva som helst som de liker, det er det som gir utviklingen, ikke hvor kvalitivt bra litteraturen er. Det er akkurat samme greie som musikk. Det er vel ikke så mye tvil om at Sissel Kyrkebø har bedre stemme enn Bob Dylan, men jeg elsker Bob Dylan. Metalica er ikke like høykvalitetsmusikk som Arve Tellefsen, men jeg hører alikevel mest på Metalica.)
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Men nå snakker du bare ut fra hvor mye flinkere man blir til å lese og evt. skrive, gjør du ikke? Altså ikke sånne mer filosofiske aspekter (ettersom de jo er notorisk vanskelige å måle)?
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
De tingene som er målt er: leseferdighet og leseglede. Man blir flinkere å lese jo mer man leser, og lesegleden måles i om folk frivillig fortsetter å lese. Og det er det som er viktig i det lange løp, ikke nødvendigvis hvilken kvalitet det er på det de leser. Det er som med idrett, vi har alle nytte av å gå en tur i marka, et par kilometer på ski og sykle til jobben, selv om vi aldri blir å stille i OL, VM eller NM. Prestasjonene, kvaliteten på det vi gjør er ikke nødvendigvis det viktigste, men opplevelsen. Jeg opplevde en flott tur forrige søndag, 5 km, to barn, gjenglemt drikkeflaske. Min tur var like flott som mannen sin, topptur, ingen sti og bare voksne. Selv om hans tur var det som man kan kalle en "riktig fjelltur".
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#8 |
|
Live and let live
|
Tusen takk for gode refleksjoner rundt emnet him.
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14. -Det du tror, avgjør hva du ser. Sist redigert av DM : 06-09-08 kl 15:41. Årsak: La til siste setning .. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Skal rømme
|
Sv: Meningsløst å lese romaner?Klart det er viktig for meg hva jeg fyller hodet mitt med. Men andre kan velge å fylle hodet sitt med andre ting. Det beste hadde kanskje vært om vi alle hadde lest Kafka og Dostojevski liksom, men slik er det jo ikke. Vi underholdes av og liker ulike ting og jeg tenker det er bedre å lese Sandemo enn å ikke lese noe liksom. Så fremt man får noe ut av det da.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|