Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-08, 21:25   #10
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Men hva synes dere om kronikken? Jeg har lest den to ganger og er fortsatt litt sånn;

Jeg aner ikke helt hva jeg mener om kronikken i sin helhet. Jeg mener Farah har mange gode poeng når det gjelder syn på rasisme generelt. Men jeg synes han drar det vel langt i forhold til Schjenken, og mistenker rett og slett at "hans brødre" står bak ham og hauser opp. Litt sånn "denne gangen skal de ikke slippe unna, uansett hvor usaklig og jævlig dette blir for Schjenken. Vi har tusen eksempler på brødre som har hatt det mye værre og på mer usaklig grunnlag."

Sitat:

Men for å forklare hvorfor jeg, ja, mener at du er en rasist i en større sammenheng

Her mener jeg han sier tydelig at han mener Schjenken ikke skal slippe unna med denne ene hendelsen fordi han synes alt han tilhører og representerer er rasistisk.

Sitat:

De som er fattige er herved unnskyldt, da de ikke har fått noe av kaken som ble tatt i kolonitiden og som tidligere kolonimakter fortsatt profitterer av.

Her leser jeg det som at Farah tilegner alt som er av overflod og rikdom i vesten er ufjortent fordi de har stjålet rubbel og bit.

Sitat:

«White trash democracy» er et papirhelvete som dere kaller sosialdemokrati. Et sosialdemokrati som skal innebære rettssikkerhet. Men som jeg og mange av mine brødre og søstre vet ikke gjelder for oss.

Her mener jeg han poengterer noe veldig viktig, som helt sikkert stemmer. Men som ikke har noe med denne enkeltsaken å gjøre.

Sitat:

Nå mener kanskje du, Schjenken, at jeg ikke burde kritisere slikt, ettersom rettsikkerheten i Somalia ikke er noe bedre.

Hvorfor pokker skal Schjenken mene at Farah ikke kan kommentere rettsikkerheten i Norge?

Sitat:

Likevel har dere laget et system som gjør det vanskelig å ta seg av sine kjære, og dere velger å sette deres eldre på en skraphaug dere kaller gamlehjem.

Har dette noe med rasisme å gjøre? Han mener Norge ikke fungerer optimalt, ok, men er ikke dette en form for hersketeknikk som indirekte sier at om den tredje verden ikke hadde blitt utvinnet og forvridd av koloniherrene, så ville de hatt et system som var mye bedre enn det som er i Norge i dag?

Sitat:

Vet du hvor mange brødre jeg har, som har sittet inne for langt mindre ugjerning enn den du gjorde mot meg?

Her synes jeg han har et godt poeng, som helt sikkert stemmer. Men likevel mener jeg at det blir for drøyt, alt i alt.

Jeg ser poenget med å sette episoden inn i en kontekst som fremhever at dette faktisk ikke er et enkelt tilfelle, men en holdning som tildels gjennomsyrer hele den vestlige verden. Men det blir likevel helt feil for meg, og faller nærmest på sin egen urimelighet.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.