|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Vaklende
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenEgentlig sier Esme det (raskere og bedre enn meg, igjen)
Jeg har likevel lest debatten her med stadig mer overraskelse og frustrasjon, og klarer ikke la være å stille et spørsmål. Forhåpentligvis har jeg misoppfattet litt:
Altså, de norske, hvite ambulansjesjåførene kan ikke ha tatt vurderinger basert på hudfarge i det hele tatt, og det er du sikker på, fordi da blir det å dra opp rasisme-debatten i ett og alt. Men kanskje det handler om rasisme likevel hvis du snur kortene og ser på Farahs utsagn? Da for å kunne legge lista såpass lavt for hva som er rasisme når du bruker ordet i denne konteksten?
Som him reagerer jeg på kortblanding hos noen. Hvorfor skal ambulansjesjåførens følelser og problemer i etterkant gi en mer positiv vurdering i hans favør, mens Ali Farahs bitterhet skal gi en mer negativ for ham? Jeg har ikke fått med meg alt i denne saken. men i artikkelen det lenkes til her savner jeg fremdeles den uforbeholdne "Beklager, vi gjorde en feil. Det burde ikke skjedd. Det skjer, vi er menneskelige, og det er flere eksempeler på at det skjer, men det burde likevel ikke skjedd. Jeg er lei for det.". I min verden er det rom for å legge frem masse formildende omstendigheter og fortellinger om egen elendighet etter den uforbeholdne unnskyldningen. Før den kommer er det lite rom for det, da blir det sutring, uansett hvor leit man har det, hvor menneskelig det er å feile, og hvor urettferdig det er at pressen vinkler saker subjektivt. For det har de åpenbart gjort i denne saken, som i mange andre. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Man kan kritisere sprkåkbruken, ja, men jeg holder fast min oppfattelse av saken. De oppfattet mannen (feilaktig) som et ordensproblem, pga at han tisset på dem, og overlot til politiet og frakte han til legevakta. Det ville vel bety en forsinkelse på 15 minutter. Ellers lå han lå 1 time og 20 min på legevakta før han ble sendt videre til sykehus, og der opererte de 7 timer senere. Burde man ikke kritisere legevakta for å vente så lenge med å sende han videre; eller er det bare ambulansesjåførene som skal "taes"? |
|
|
|
|
|
#63 |
|
This is normal!
|
|
|
|
|
#64 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenBalanse og Kaskis sier mye av det jeg tenker.
|
|
|
#65 |
|
This is normal!
|
Jeg har forstått det som at han måtte vente så lenge fordi AMK ikke ville sende noen ambulanse for å hente han fordi de holdt fast på at han var et ordensproblem (jf artikkelen jeg lenket til over). Jeg har ikke sett på rapporten fra Helsetilsynet (eller hvem det nå var), så jeg vet ikke helt om dette stemmer.
|
|
|
|
#66 |
|
Juba Juba
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenJo, det stemmer nok. Jeg har i alle fall hørt et lydopptak hvor sykepleieren blir irritert fordi AMK nekter å hente.
|
|
|
#67 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg er vel en av de som har "blandet kortene". Sist redigert av bønna : 10-10-08 kl 13:47. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
saftig
|
Jeg har i alle fall oppfattet det sånn. Han har jo innrømmet at det var en feilvurdering den dagen i parken og at de burde ha tatt ham med.
|
|
|
#69 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenEgentlig er denne saken bare trist. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Ustabil
|
Sannhet? Hvor? Her?
Jeg har sakset de avsnittene som jeg mener går direkte på samfunnskritikk og ikke på personen Shjenken. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenHm. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Ringskrømt
|
Hvorfor er det så utenkelig at de oppfattet han som et ordensproblem? Hvorfor må hudfargen hans ha spilt en avgjørende rolle for at de ikke tok ham med?
Jeg ser ikke på det som å blande kortene, og jeg har aldri vært så uenig med noen som jeg er med him, deg og Embs i denne debatten. Dere spekulerer. Det at Schjenken har fortalt sin historie hjelper ikke, dere har allerede bestemt dere for hvordan det er.
Nettopp!
AMK kan ikke nekte eller holde fast på å ikke sende en ambulanse hvis en lege (i dette tilfellet; fra legevakte) bestiller en. Videre kan ikke AMK-personellet velge hvilke kriterier som skal ligge til grunn. De må forholde seg til "Norsk indeks for medisinsk nødhjelp". |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Deltidsmamma
|
Nemlig. Det blir faktisk komisk det hele. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Deltidsmamma
|
Ja, de eldre skal på skraphaugen! Eller hva det nå var han tilla meg, som alle andre etterkommere etter koloni-folk. Og rasist. Du verden :roll: |
|
|
|
|
|
#77 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Schjenken har jo gått ut og sagt at han ønsker å møte Farrah og be om unnskyldning for den feilen han har gjort. Selv om han syns det er vanskelig å møte Farrah. http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2702203.ece. Farrah på sin side svarer med denne kronikken og slenger beskyldninger rundt seg... |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Juba Juba
Selvfølgelig er ikke ambulansesjåførens ansvarlig for kolonitiden, han er bare født i den delen av verden som har dratt nytte av kolonitiden. Men jeg synes absolutt ikke at det er noe komisk å trekke koloniherredømme inn, det er desverre tvert imot ganske relevant for en stor gruppe mennesker i verden som lever med konsekvensene skapt av kolonitiden.
|
|
|
#80 |
|
|
|
|
|
|
![]() |