Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Jeg må bare kommentere det du skriver i forbindelse med programmet på NRK. Det er ikke sånn at alle land med fattigdomsproblematikk er der de er på grunn av kolonisering og utnytting. I India, som dette programmet var fra, er det fortsatt et kastesamfunn som er veldig polariserende i forhold til hvor man hører hjemme. Fattige er dømt til å være/forbli fattige. Både i Asia og i Afrika er det mange nasjoner som har lidd under kolonistyrer fra ulike Europeiske nasjoner, og mange konflikter opprettholdes på grunn av vestlige interesser og pengeflyt. Det ER imidlertid mange svært korrupte og maktsyke ledere også, som fint klarer å rævkjøre egne nasjoner, uten innblanding fra det hvite vesten.
Akkurat i dette eksempelet så vil jeg påstå at kolonialisering er en større årsak til Indsias fattigdom enn kastesystemet.Hvis jeg ikke husker feil så raserte britene hele den indiske tekstilindustrien i sin tid, og flyttet produksjonen til Storbritania. (Nå er det jo snudd helt om igjen, fordi arbeidskraften er mye billigere i India). Og litt av poenget med denne dokumentaren er jo også at folk i India jobber for veldig lite penger slik at vi kan kjøpe billige klær i Europa. Men jeg er helt enig i at det selvfølgelig er mange andre faktorer som spiller inn også.