Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tenker dere om rusmisbrukere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-08, 22:25   #10
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Da er vi også inne på dette med valg. Har de valgt dette selv? Jeg har respekt for at mange mennesker er mindre heldig stilt enn jeg. Det betyr at jeg ikke mener at "de kan skylde seg selv". Da snakker jeg altså generelt, at det ikke er grunnsynet mitt ifht rusavhengige.

Til slutt undrer jeg meg også sånn generelt over hva som er så spesielt med rusavhengige. De er skilt ut som en egen gruppe i behandlingsapparatet. Egen poliklinikk, ustanselige diskusjoner om det er rus eller psykiatri.

Som regel har man et valg, hvor bevisst det er kan man diskutere i det uendelige tror jeg. Min erfaring er at det enkelte ganger ligger vanskelige ting i bunnen for det at man blir rusmiddelavhengig. Det er ofte slik at de det gjelder døyver noe som er vanskelig på en eller annen måte selv om noen kommer inn i dette av andre årsaker.

Behandlingen av rusmiddelavhengige er veldig kompleks slik at det er viktig å ha et dertil tilpasset behandlingsapparat. Det er ikke tvil i fagmiljøene om at det vanligvis er en blanding av rus og psykiatri hos de fleste som blir behandlet. Mange av de lidelsene som ligger i bunnen er alvorlige psykiske lidelser som man ikke kan blir frisk av, det sier seg kanskje selv at egenmedisineringen med illegale stoffer ikke gjør lidelsen bedre heller. Dermed er det viktig at denne gruppen blir møtt av mennesker som er spesialister på denne type problematikk.

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Der jeg føler det svikter totalt er ettervernet.
Det hjelper fint lite å "slippe" ut en missbruker til akkurat samme miljø, med akkurat de samme "vennene" og akkurat samme tilgang på dop som før.
De er flinke til å ta vare på hverandre i dette miljøet.

Jeg tenker også litt i de baner at man kan faktisk ikke hjelpe alle her i verden uansett hvor mye man enn skulle ønsket det.
Det er begrenset hvor mye ressurser man skal bruke på samme person år etter år, sprekk etter sprekk.

Synes dette er viktige poenger. Ettervernet er nærmest ikke tilstede i det hele tatt. Det er tragisk at de som har maktet å komme seg gjennom abstinensene, som har maktet å være nykter en periode blir sendt tilbake til miljøet. Det er ikke akkurat vanskelig å tenke seg til hvordan de som klarer seg har stålsatt seg. For det er jo hevet over enhver tvil at enkelte illegale rusmidler nesten er umulig å blitt kvitt suget etter.

Det at man må sette en strek et sted skjønner jeg på et vis, men har vanskelig for å akseptere at man lar mennesker få til grunne. Særlig når det gjelder unge rusmiddelavhengige, til og med her kan systemet komme til at de ikke vil hjelpe lengre og da mener jeg samfunnet gjør en feil ovenfor det individet som da mest sansynlig på et tidspunkt vil dø på grunn av sin rusmiddelavhengighet. Paradoksalt nok når rekrutteringen til f.eks. heroin er stor finnes det ingen rusinstitusjoner for ungdom.

Svar med sitat

Emneord
rusmisbrukere

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:59.