Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tenker dere om rusmisbrukere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-08, 21:23   #11
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?

Har nå skummet gjennom tråden og funnet mange gode poeng. Selv er jeg veldig delt på hva jeg "skal tenke".

Det ene er det som bla Irma tar opp, om rusavhengighet er en sykdom, eller ikke. Jeg undrer meg over om det er en måte å få allmennheten til å føle mer empati med dem på. Jeg vet ikke, altså, men jeg mener man skal være litt forsiktig med det, da det som nevnt plasserer ansvaret utenfor personen selv.

Da er vi også inne på dette med valg. Har de valgt dette selv? Jeg har respekt for at mange mennesker er mindre heldig stilt enn jeg. Det betyr at jeg ikke mener at "de kan skylde seg selv". Da snakker jeg altså generelt, at det ikke er grunnsynet mitt ifht rusavhengige.

Likevel er det viktig å ikke la seg blende av at "stakkar, de har hatt det så vanskelig at de ikke har noen valg". Det vil jo bety at de ikke kan endre seg. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så har man alltid valg. Det er utgangspunktet for all behandlig og endringsarbeid. Dersom man mener det motsatte, kan man jo bare gi opp.

Det er også viktig å skille på hva man er ogselve problemet. Man er ikke problemet sitt, men man er en person med et problem.Derfor liker jeg ikke å kategorisere folk som "rusmisbrukerne", men heller som personer/individer med et avhegighetsproblem.

Til slutt undrer jeg meg også sånn generelt over hva som er så spesielt med rusavhengige. De er skilt ut som en egen gruppe i behandlingsapparatet. Egen poliklinikk, ustanselige diskusjoner om det er rus eller psykiatri.

Jeg er litt på gyngende grunn, men ser ikke helt forskjellen på rus og andre typer avhegighet, relasjonsforstyrrelse, selvskading osv. Så sånn sett vil det jo være et argument for å si at det er en sykdom. Såvidt jeg vet er det vel en diagnose innen ICD-10 også?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
rusmisbrukere

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:29.