|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mongo - mongostemme
Det synes jeg er å dra det litt langt (dessuten synes jeg det er en rar ting å si, hva skal det liksom si om de med Downs?). Mange tenker ikke over at et slikt uttrykk kan tolkes på den måten, man skriver det mer for å understreke et poeng og har ikke Downs syndrom i tankene i det hele tatt. Jeg tror ikke jeg har brukt det selv, men jeg har heller aldri reagert negativt på det og kunne sikkert brukt det uten å tenke meg om og HELT uten å ha sykdommen i tankene overhodet. Jeg forbinder rett og slett ikke ordet mongo med noen form for sykdom (ja, jeg vet opprinnelsen til ordet).
![]() |
#22 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Mongo - mongostemmeÅ, er det det det betyr? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mongo - mongostemmeDa er jeg også sær,jeg leste det samme i dag(husker ikke hvilken tråd)og reagerte også.
![]() |
#24 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Mongo - mongostemmeMelder meg inn i gjengen med særinger!
![]() |
#25 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Mongo - mongostemmeDet har jeg også lest noen ganger. (Og tenkt mitt om.) Det blir jo nesten litt morsomt at det i det veeeldig PK Foreldreportalen, er helt OK å bruke uttrykket "mongo." Sist redigert av rine : 14-12-08 kl 23:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Mongo - mongostemmeDette var nesten litt skummelt... Jeg reagerte nemlig på akkurat det samme i dag, uten at jeg har lest tråden din. Kommuniserer vi via andre kanaler?
![]() |
#28 |
*_*
|
![]() Sv: Mongo - mongostemmeJeg må si jeg tenker på linje med Iset her. Jeg synes ikke respektløshet ovenfor personer med Downs syndrom er noe morsomt, men jeg forbinder ikke dette uttrykket med Downs. Jeg vet fortiden og opprinnelsen til ordet "mongo", men når jeg hører ordet "mongostemme" assosierer jeg det med en rar stemme, ikke med Downs.
![]() |
![]() |
#29 |
Passiv
|
![]() Sv: Mongo - mongostemmeSynes ikke du er det minste sær |
![]() |
![]() |
#30 |
Multitaskingmaniac
|
Dette tenker jeg også. At man fjoller, tuller eller gjør seg til.
![]() |
#32 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mongo - mongostemmeBra at du tok det opp. Jeg trodde ikke mine egne øyne første gang jeg så det brukt, og har til min overraskelse sett det flere ganger.
![]() |
#33 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Mongo - mongostemmeNår det er sagt, har jeg aldri trodd at de som har brukt det har brukt det nedlatende overfor svake grupper, bare tankeløst.
![]() |
#34 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mongo - mongostemmeSamme her. Er det en dialektgreie også? Bruker folk fra Stavangerområdet dette uttrykket mye, mon tro?
![]() |
#37 |
Nymotens gammeldags
Ja, både mongo og ånnas går mye igjen her. Spesielt sistnevnte. Mongo brukes helst av fjortiser og er heldigvis litt mer på vei ut nå.
![]() |
#38 |
Etylbarbital
![]() Sv: Mongo - mongostemmeMongo er ikke utbredt i min Stvgrverden, i hvert fall. Mongostemme hadde jeg aldri hørt før jeg leste det her inne.
![]() |
#39 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Konkluderer med at det er en del fjortiser her inne da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Mongo - mongostemmeNei, jeg synes det er litt forskjell på å bruke det skriftlig og muntlig, og man blir kanskje også påvirket av å se det skrevet andre steder. Jeg har sett ordet "mongo-stemme" bli brukt veldig mye på NM, og har aldri tenkt noe særlig over betydningen av det, annet enn at det er ment som en slags tullestemme. Muntlig blir det litt mer sånn "fjortis-opprør", "åh, du er så mongo"!
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|