Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn lik
Jeg synes hun i dette innlegget i Aftenposten krevde veldig mye av sine svigerforeldre jeg da.
Jeg har erfaring med å komme inn i en familie med 2 barn i tilsvarende alder som hennes. Og mine erfaringer er slike:
Ved jul og andre høytider har ofte skillsmissebarn veldig mange de skal besøke, de skal være med far til hans familie og mor til hennes osv, i tillegg har de nye søsken hos far. Når barna ble litt større hadde de i tillegg egne venner de ville treffe i jula f.eks, så for å ikke beslaglegge all tiden deres med familie, har vi ofte ikke hatt de med til mine svigerforeldre.
I tillegg var de hos faren sin annenhver uke (akkurat som barna til denne damen), og det medførte at de også ofte ikke var tilstede på mer sporadiske besøk. Og når de var hos meg prøvde vi å legge inn besøk av mine foreldre, men igjen man kan ikke bruke hele helgen til familie for barn som nærmer seg tenårene, de har egne venner, håndballkamper, bursdager osv, osv, slik at å få inn besøk til svigerforeldrene mine ofte når barna var hos meg, fort kunne bli litt mye. De helgnene de var hos far var det jo hans familie de prioriterte.
Vi har vært på ferie med svigers, og da har mine barn vært med, og vi har vært der på middag en hel del ganger, og de behandler barna mine hyggelig, men ikke som barnebarn, til det er ikke relasjonen tett nok, men de blir behandlet som familie alikevel, bare ikke så nært.
Jeg synes det har vært viktig for meg å styre mine barns forventinger til mine svigerforleldre litt også, dvs jeg har prøvd å la de få fordelene av å være i familie med dem, uten å tenke på seg selv som barnebarna deres.
|