Sv: Barnevernet
Opprinnelig lagt inn av 007, her.
Jeg vil ikke sammenligne det å flytte hjemmefra med det å bli overlatt til seg selv hjemme pga at mor og/eller far skal realisere seg selv.
Jeg hadde aldri reist fra 16-åringen min i 3 uker og jeg fatter ikke at foreldre kan overlate en ungdom til seg selv så lenge. Noen takler det nok sikkert bra, men de fleste er for ung og umoden til å fikse en alenetilværelse i den alderen.
Jaja. Fine ord.
Virkeligheten er ikke tilpasset dette, dessverre. Skulle alle de som i likhet med meg er oppvokst på små steder heller bodd hjemme enn å reise på hybel for å gå på videregående?
De aller aller fleste der jeg kommer fra MÅ flytte hjemmefra når der 15-16 år, og sånn er det bare. Jeg synes du er skrekkelig generaliserende i at foreldre som ikke er sammen med ungene sine 24/7 er SÅ dårlige foreldre, og joda, om de drar på ferie, uten ungene, kanskje? Men å velge mellom å ha ungen hjemme uten utdanning og sende dem for å ta utdanning er en no-brainer i min bok.
Man kan ikke opprette vgs der elevgrunnlaget er bittelite, og avstandene allerede er kjempestore. Jeg reiste jo milevis til barneskolen, enda flere mil til ungdomsskolen og brukte 1,5 time hver vei til skolen. Jeg hadde 19 mil hjemmefra til vgs. Bo hjemme?
Du får det til å høres ut som om alle som flyttet hjemmefra tidlig er utsatt for omsorgssvikt, og det er jo ikke sant. Vi visste fra vi var født at hybeltilværelsen ventet og var forberedt på det. Å være hjemme i skjørtene til mor til man er tretti er heller i veeeldig omsorgsfullt, er det vel?