|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#301 |
|
Absolut ateist
|
Sv: BarnevernetMen det er nå engang slik at man ikke kan sette begrensninger på lisensen når de først har fått den.
|
|
|
#302 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: BarnevernetDe har vel mye om kommunikasjon i dag, tror jeg. Og det merker mn jo godt - stor forskjell før og etter.
|
|
|
#303 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Barnevernet
Etter turnustiden er ferdig, så får man full lisens ja. Derfor burde turnustiden, som det faktisk er meningen at den skal gjøre, men ikke gjøres nok i praksis, kunne fjerne de som ikke egner seg til å jobbe i klinikken. Selv om man ikke har legelisens, så har man jo cand.med grad og kan jobbe i parakliniske fag.
|
|
|
#304 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Lurer på om tidene er annerledes nå enn i "steinalderen" da jeg var 16. Da jeg var 16 år var mor og far borte 4-5 uker på ferie, mens jeg var hjemme og hadde sommerjobb. Jeg sto opp klokka 6, kjørte hjemmefra med nabogutten og var på jobb kl 7. Jobba hele dagen, dro hjem og lagde middag og passet på meg sjøl og bikkja resten av kvelden. Jeg vaska hus og jeg vaska klær, og tenkte egentlig aldri en halv gang over at det kunne være noe galt/rart i at ting ble gjort slik. Ingen rundt meg heller stusset over dette. Jeg hadde da naboer jeg kunne gå til om jeg trengte hjelp til noe.
|
|
|
#305 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: BarnevernetOg når man har bodd lenge nok på sykehuset sin barneavdeling, merker man fort hvilke leger som egner seg til å jobbe med barn, og hvilke som kanskje burde finne et annet interressefelt.
|
|
|
#306 |
|
Absolut ateist
|
Sv: BarnevernetMan trenger ikke ha vært der lenge engang. Min to-ukerskonklusjon var iallfall at ukelegene var greie, helgelegene hadde langt mindre peil.
|
|
|
#307 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg var også hjemme i 3 uker alene pga sommerjobb på lokalbutikken da jeg var 16-17 år. Jeg tror forskjellen ligger i om dette er en gjennomtenkt/ordentlig greie eller om foreldrene bare reiser og driter i hva som skjer hjemme. Det er forskjell på våre to eksempler, og for eksempel min venninne som bodde alene i mammas leilighet fra hun var 16 år, fordi mamma ville heller bo hos kjæresten, og da veide det tyngre enn å passe på datteren sin.
|
|
|
#308 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Jøsses, du sier ikke det?
|
|
|
#309 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Ja, noe sier meg at vi hadde et mye mer gjennomtenkt og trygt opplegg rundt oss. (Og jeg tviler vel heller ikke et sekund på at mor hadde avtalt med nabokona at hun holdt et ekstra øye på meg.
|
|
|
#310 |
|
Live and let live
|
Å, de jeg har snakket med har sagt at de ikke har hatt noe av dette i sine studier. Men de har vel innført det nå da. Det er bra.
|
|
|
#311 |
|
Passiv
|
For å si det sånn så var det vel en grunn til at jeg var en smule mer engasjert da jeg jobbet med ungdom enn det som var vanlig i den type jobb. Og dessuten et øyeblikks klarsyn som fikk meg til å velge å bli innsjenjør. Døde ting gråter ikke. |
|
|
|
#312 |
|
© All rights reserved
|
Jeg vil ikke sammenligne det å flytte hjemmefra med det å bli overlatt til seg selv hjemme pga at mor og/eller far skal realisere seg selv. |
|
|
|
|
|
#313 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Suger hoppetau faktisk!
|
|
|
#314 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevernetJeg vet også at det var mye jeg fikk lov til som jeg overhodet ikke ser for meg at mine barn kommer til å få lov til av meg. Både fordi jeg utnyttet det for det det var verdt, og fordi jeg tror at tiden vi lever i nå er litt annerledes enn for en 20 års tid siden...
|
|
|
#315 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2007
![]() |
Sv: BarnevernetJeg er egentlig ganske ny her. Men merket at dette temaet interesserte meg. |
|
|
|
|
|
#317 |
|
Epikur
|
Jaja. Fine ord.
|
|
|
#318 |
|
© All rights reserved
|
Sv: BarnevernetMim: Jeg har flere elever som bor på hybel. Det er faktisk stor forskjell på de ungdommene som er oppvokst med foreldre som gradvis har forberedt dem på voksenlivet (og at de må flytte hjemmefra tidlig dersom de ønsker seg en utdannelse) og de som har foreldre som gir bæng i ungene sine (som de mener at er så stor at nå klarer de seg selv) og reiser land og strand rundt på hurramegrundt-tur mens ungdommen blir overlatt til seg selv. |
|
|
|
|
|
#319 |
|
© All rights reserved
|
Hallo? Lese før du kommer med sånt vrøvl? |
|
|
|
|
|
#320 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: BarnevernetMens både jeg og mannen opplevde hybeltilværelsen fra 15-16 års alder som veldig positiv, og vi kunne ikke tenke oss noe annet. Mannen attpåtil i utlandet.
|
![]() |
|
|