Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole
Jeg er også mot livssynsskoler på generelt grunnlag. Jeg er SVÆRT positiv til privatskoler med alternativ pedagogikk. Fordi det er pedagogikk skole handler om, og da syns jeg det er logisk med valgfrihet. Og det er inspirerende og øker mangfoldet når noen med en annen tilnærming og tankemåte utvikler pedagogikken fra en helt annen innfallsvinkel. Jeg tror for eksempel Montessoripedagogikken har tilført den norske skolen mye.
Men, ang. livssynsskoler: Selv om jeg er mot slike, generelt, så mener jeg at det er et ENDA større poeng for barn som vokser opp i relativt lukkede miljøer, med lite bruk av norsk språk, lite kontakt med samfunnet ellers, lite bruk av for eksempel idrettslag og lignende, går i norsk skole. Jeg tror det er mer sannsynlig at norske barn, samme hvor rabiat konservativt kristne foreldrene er, spiller fotball på løkka med norske nabounger, og får sine glimt av storsamfunnet.
Kortere sagt: Integreringsargumentet legger et ekstra lodd i "mot"-vekten når det gjelder muslimske privatskoler vs. kristne.