Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

FRP-nei til muslimsk barneskole

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-09, 14:05   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har ikke lest linken, men vil undervisningen foregå på annet språk enn norsk?

Som en av kommentarene til Dagblad-artikkelen sier, så vil vel undervisningen foregå på verdensspråket muslimsk.

Gammel 12-02-09, 14:06   #22
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Er man imot religiøst tuftet privatskoler/livssynsskoler, så skjønner jeg at man er imot muslimsk barneskole. Men det kan vel ligne Frp å være imot fordi det er muslimsk, og være for f.eks kristne barneskoler. Men, det er et poeng at man har tilleggsutfordringer mht integrering og norskkunnskaper, noe man sjelden har i kristne skoler.

Tja, jeg vet ikke helt. Den nærmeste kristne privatskolen her hvor jeg bor brukte undervisningsmateriell med illustrasjoner av hvordan barn skulle tuktes (over fanget til mor eller far med klaps på baken) og informasjon om at mors ansvar var å underordne seg far totalt. Dersom barn av konservativt kristne vokser opp med lærere som ønsker å undervise på denne måten, og omgås andre barn som har lært de samme tingene, så vil jeg si at vi har store utfordringer i forhold til integrering på den fronten også. Det barna lærte som det riktige på den skolen var lovstridig rett og slett.

Gammel 12-02-09, 14:08   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Tja, jeg vet ikke helt. Den nærmeste kristne privatskolen her hvor jeg bor brukte undervisningsmateriell med illustrasjoner av hvordan barn skulle tuktes (over fanget til mor eller far med klaps på baken) og informasjon om at mors ansvar var å underordne seg far totalt. Dersom barn av konservativt kristne vokser opp med lærere som ønsker å undervise på denne måten, og og omgås andre barn som har lært de samme tingene, så vil jeg si at vi har store utfordringer i forhold til integrering på den fronten også. Det barna lærte som det riktige på den skolen var lovstridig rett og slett.

Finnes det sånt læremateriell? Det gjør det tydeligvis, men jeg trodde virkelig det var luket ut.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:11   #24
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Finnes det sånt læremateriell? Det gjør det tydeligvis, men jeg trodde virkelig det var luket ut.

Det er nok fjernet nå altså. Siden det var lovstridig og ble slått stort opp mener jeg. Men at slik undervisning faktisk har foregått på en privat kristen skole, gjør meg bekymret i forhold private skoler drevet i religiøs regi. Det har noe med globaliseringen å gjøre, og at man ved "likhetsskoler" etter min mening går feil vei.

Gammel 12-02-09, 14:13   #25
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: FRP-nei til muslimsk barneskole

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er like skeptisk til kristne barneskoler som muslimske.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:13   #26
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok fjernet nå altså. Siden det var lovstridig og ble slått stort opp mener jeg. Men at slik undervisning faktisk har foregått på en privat kristen skole, gjør meg bekymret i forhold private skoler drevet i religiøs regi.

Nemlig. Man har mindre kontroll med religiøse skoler.

Apropos dette: Jeg har en niese på en Steinerskole, og der er det mye som foregår som virkelig er tuftet på religiøse argumenter, og som er helt på tvers av samfunnet ellers. Men så lenge Steinerskolen får holde på så er det vanskelig å nekte en muslimsk barneskole.

Gammel 12-02-09, 14:15   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Som en av kommentarene til Dagblad-artikkelen sier, så vil vel undervisningen foregå på verdensspråket muslimsk.

Ja, det er jo klart.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:15   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge kristne skoler får holde på, så lenge Steinerskolene får holde på, så bør det ikke være grunnlag for å nekte muslimske skoler å etablere seg. Et demokrati funker begge veier, om FRP liker det eller ikke.

Gammel 12-02-09, 14:16   #29
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men er ikke dette FrP i et nøtteskall?

Man har ingen helhetlig ideologi, man snur kappen etter den vinden som blåser i dag.

Jepp. Intet nytt under solen.

Gammel 12-02-09, 14:16   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok fjernet nå altså. Siden det var lovstridig og ble slått stort opp mener jeg. Men at slik undervisning faktisk har foregått på en privat kristen skole, gjør meg bekymret i forhold private skoler drevet i religiøs regi. Det har noe med globaliseringen å gjøre, og at man ved "likhetsskoler" etter min mening går feil vei.

Jeg er ikke så bekymret for livssynsskoler i seg selv, men hvis man i tillegg skal ha et pensum som avviker veldig fra det som er vanlig i norsk skole, blir jeg skeptisk. De kristne skolene jeg vet noe om (venner som har barn som går der), har helt vanlig pensum, men synger bordvers og har en andakt om morgenen.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:31   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også mot livssynsskoler på generelt grunnlag. Jeg er SVÆRT positiv til privatskoler med alternativ pedagogikk. Fordi det er pedagogikk skole handler om, og da syns jeg det er logisk med valgfrihet. Og det er inspirerende og øker mangfoldet når noen med en annen tilnærming og tankemåte utvikler pedagogikken fra en helt annen innfallsvinkel. Jeg tror for eksempel Montessoripedagogikken har tilført den norske skolen mye.

Men, ang. livssynsskoler: Selv om jeg er mot slike, generelt, så mener jeg at det er et ENDA større poeng for barn som vokser opp i relativt lukkede miljøer, med lite bruk av norsk språk, lite kontakt med samfunnet ellers, lite bruk av for eksempel idrettslag og lignende, går i norsk skole. Jeg tror det er mer sannsynlig at norske barn, samme hvor rabiat konservativt kristne foreldrene er, spiller fotball på løkka med norske nabounger, og får sine glimt av storsamfunnet.

Kortere sagt: Integreringsargumentet legger et ekstra lodd i "mot"-vekten når det gjelder muslimske privatskoler vs. kristne.

Gammel 12-02-09, 14:33   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er ikke så bekymret for livssynsskoler i seg selv, men hvis man i tillegg skal ha et pensum som avviker veldig fra det som er vanlig i norsk skole, blir jeg skeptisk. De kristne skolene jeg vet noe om (venner som har barn som går der), har helt vanlig pensum, men synger bordvers og har en andakt om morgenen.

Men altså, er det noen indikasjoner på at undervisnngen vil foregå på et annet språk enn norsk, og ikke møte norske pensumkrav?

I såfall bør man være meget skeptisk til Steinerskoler (noe jeg i og for seg er).

Gammel 12-02-09, 14:56   #33
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Man har ingen helhetlig ideologi, man snur kappen etter den vinden som blåser i dag.

Akkurat det er de ikke alene om. Både i blasmefisaken og hijabsaken uttalte regjeringen seg før den sjekket hvilken vei det blåste. Da de oppdaget vindretningen fant de det også mest behagelig å snu.

Man kan anklage FrP for mye, men ikke for å ha en lite helhetlig ideologi når det gjelder muslimer. Der er de ganske konsekvente. Konsekvent negative.

Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 15:15   #34
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ja, ikke sant. Der er jeg også. Skal man først være skeptisk bør man vel være det til hele fjøla?

Jeg er skeptisk til hele fjøla.

Gammel 12-02-09, 15:34   #35
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er også mot livssynsskoler på generelt grunnlag. Jeg er SVÆRT positiv til privatskoler med alternativ pedagogikk. Fordi det er pedagogikk skole handler om, og da syns jeg det er logisk med valgfrihet. Og det er inspirerende og øker mangfoldet når noen med en annen tilnærming og tankemåte utvikler pedagogikken fra en helt annen innfallsvinkel. Jeg tror for eksempel Montessoripedagogikken har tilført den norske skolen mye.

Jeg er enig i dette. Men jeg syns Steinerskolen er litt vanskelig i denne sammenhengen. For det er jo unektelig en egen steinerpedagogikk, men samtidig forfektes jo et eget livssyn også. Det er vanskelig å trekke klare skiller, og da blir det vanskelig å 'nekte' religiøst funderte skoler også.

Gammel 12-02-09, 15:38   #36
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Det Polyanna sa

Gammel 12-02-09, 15:41   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg vil absolutt kalle Steinerskolen for en livsynsskole, hele deres pedagogikk er jo forankret i en alternativ form for kristendom. Antroposofien er et eget livssyn, med egen kirke i Oslo. Jeg vet at de ikke mener dette selv, men jeg syns det er vanskelig å skille ut pedagogikken fra livssynet.

Gammel 12-02-09, 16:21   #38
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er like skeptisk til kristne barneskoler som muslimske.

Sier meg enig i dette og det Polyanna sa.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 16:31   #39
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg vil absolutt kalle Steinerskolen for en livsynsskole, hele deres pedagogikk er jo forankret i en alternativ form for kristendom. Antroposofien er et eget livssyn, med egen kirke i Oslo. Jeg vet at de ikke mener dette selv, men jeg syns det er vanskelig å skille ut pedagogikken fra livssynet.

...og nettopp der har man et problem mener jeg. Når glir pedagogikk over til filosofi over til religion? Steinerskolen er et bra eksempel på det synes jeg.

Gammel 12-02-09, 16:39   #40
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Skeptisk og er ikke helt enig med dette nei. Religion tar bare mer og mer plass.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:27.