|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
flisespikker
|
Sv: FRP-nei til muslimsk barneskole
Som en av kommentarene til Dagblad-artikkelen sier, så vil vel undervisningen foregå på verdensspråket muslimsk.
|
|
|
#22 |
|
Ekvilist
|
Tja, jeg vet ikke helt. Den nærmeste kristne privatskolen her hvor jeg bor brukte undervisningsmateriell med illustrasjoner av hvordan barn skulle tuktes (over fanget til mor eller far med klaps på baken) og informasjon om at mors ansvar var å underordne seg far totalt. Dersom barn av konservativt kristne vokser opp med lærere som ønsker å undervise på denne måten, og omgås andre barn som har lært de samme tingene, så vil jeg si at vi har store utfordringer i forhold til integrering på den fronten også. Det barna lærte som det riktige på den skolen var lovstridig rett og slett.
|
|
|
#23 |
|
maler
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Ekvilist
|
Det er nok fjernet nå altså. Siden det var lovstridig og ble slått stort opp mener jeg. Men at slik undervisning faktisk har foregått på en privat kristen skole, gjør meg bekymret i forhold private skoler drevet i religiøs regi. Det har noe med globaliseringen å gjøre, og at man ved "likhetsskoler" etter min mening går feil vei.
|
|
|
#25 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: FRP-nei til muslimsk barneskole
|
|
|
#26 |
|
Mother of Dragons
|
Nemlig. Man har mindre kontroll med religiøse skoler.
|
|
|
#28 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: FRP-nei til muslimsk barneskoleSå lenge kristne skoler får holde på, så lenge Steinerskolene får holde på, så bør det ikke være grunnlag for å nekte muslimske skoler å etablere seg. Et demokrati funker begge veier, om FRP liker det eller ikke.
|
|
|
#30 |
|
maler
|
Jeg er ikke så bekymret for livssynsskoler i seg selv, men hvis man i tillegg skal ha et pensum som avviker veldig fra det som er vanlig i norsk skole, blir jeg skeptisk. De kristne skolene jeg vet noe om (venner som har barn som går der), har helt vanlig pensum, men synger bordvers og har en andakt om morgenen. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: FRP-nei til muslimsk barneskoleJeg er også mot livssynsskoler på generelt grunnlag. Jeg er SVÆRT positiv til privatskoler med alternativ pedagogikk. Fordi det er pedagogikk skole handler om, og da syns jeg det er logisk med valgfrihet.
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
Men altså, er det noen indikasjoner på at undervisnngen vil foregå på et annet språk enn norsk, og ikke møte norske pensumkrav?
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Akkurat det er de ikke alene om. Både i blasmefisaken og hijabsaken uttalte regjeringen seg før den sjekket hvilken vei det blåste. Da de oppdaget vindretningen fant de det også mest behagelig å snu. |
|
|
|
#34 |
|
Absolut ateist
|
Jeg er skeptisk til hele fjøla.
|
|
|
#35 |
|
Fola Blakken
|
Jeg er enig i dette. Men jeg syns Steinerskolen er litt vanskelig i denne sammenhengen. For det er jo unektelig en egen steinerpedagogikk, men samtidig forfektes jo et eget livssyn også. Det er vanskelig å trekke klare skiller, og da blir det vanskelig å 'nekte' religiøst funderte skoler også.
|
|
|
|
#36 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: FRP-nei til muslimsk barneskoleDet Polyanna sa
|
|
|
#37 |
|
Glamorøs
|
Sv: FRP-nei til muslimsk barneskoleJeg vil absolutt kalle Steinerskolen for en livsynsskole, hele deres pedagogikk er jo forankret i en alternativ form for kristendom. Antroposofien er et eget livssyn, med egen kirke i Oslo. Jeg vet at de ikke mener dette selv, men jeg syns det er vanskelig å skille ut pedagogikken fra livssynet.
|
|
|
#39 |
|
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
...og nettopp der har man et problem mener jeg. Når glir pedagogikk over til filosofi over til religion? Steinerskolen er et bra eksempel på det synes jeg.
|
|
|
|
#40 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: FRP-nei til muslimsk barneskoleSkeptisk og er ikke helt enig med dette nei. Religion tar bare mer og mer plass. |
|
|
|
![]() |
|
|