Sv: Politi med hijab?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Og muslimer imellom er det ikke noe spesielt ønske om å ta hijab inn i politiets uniform? Sågar ser det ut som om de muslimske kvinnene som i dag jobber i politiet ikke vil ha den i uniformen?
Jeg syns det blir litt problematisk når du tillegger muslimer på generelt grunnlag meninger for eller mot hijab i politiet. Det er ikke gjort noen undersøkelser, så akkurat dette vet man ingenting om. Det eneste man vet er hva de som har utrykket seg i media mener.
De muslimske kvinnene som jobber i politiet i dag bruker ikke hijab, og ingen av dem blir nødt til det i fremtiden heller. Men kvinner som ønsker å bruke hijab og ønsker å bli politi kan det hvis det blir lov. Hva kvinner som allerede er i politiet mener, er egentlig ikke relevant, all den tid de har valgt å bli politi uten hijab. Og det skal de selvsagt få fortsette med.
Det er altså bare noen få muslimer som vil ha hijab muligheten for uniformert politi?
Igjen, det vet man ikke. Hvor i all verden har du dette fra? Man må også se på hvem som ønsker det, og hvem som ikke ønsker det. La oss si at en gruppe på 20 kvinner ønsker det, og de ønsker også å bli politi, men så har vi 358 kvinner som ikke ønsker det, hvorav ingen ønsker å bli politi. Skal man ta mest hensyn til dem det er relevant for, eller antall mennesker? Er de ulike grunnene til at de ønsker/ikke ønsker det viktig?
På samme måte som det at det for meg er hundre prosent uaktuelt å ha en jobb hvor jeg må gå i skjørt og at jeg dermed faktisk ikke kan være flyvertinne.
Man kan fint være flyvertinne i bukser. Og "flyvertinne" er vel omtrent like utdatert som "barnehagetante".