|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
By the Sea
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Det er ikke én av mange likeverdige grunner - det er selve hovedgrunnen.
![]() |
#122 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Langt profetskjegg klør og er i veien! Ikke utenkelig at det er mer ubehaglig enn en hijab.
![]() |
![]() |
#123 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Veldig, veldig viktig poeng! |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Et eksempel på noe jeg opplevde som kvinneundertrykkende, var da mellomsnuppa (da 5 år) i sommer ble invitert til sin pakistanske venninne for å bade i deres basseng med barna deres. Hun ble sendt hjem igjen med beskjed om at hun måtte ta på seg hel badedrakt. Hennes to-delte badedrakt\bikini var altså ikke bra nok dekkende, tydeligvis, mens deres egen sønn gikk rundt i en liten badebukse.
![]() |
#126 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Dersom skaut eller annet blir brukt får å ikke "friste" menn er det intet annet enn sørgelig undertrykkende. Enda en måte å tillegge kvinner ansvar for menns seksualitet, på lik linje med å forsvare voldtekt fordi kvinnen hadde korte skjørt eller flørtet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hijab er ikke kvinneundertrykkende i seg selv, altså, en kvinne er ikke nødvendigvis undertrykket fordi hun bruker hijab. Men den symboliserer kvinneundertrykkelse. Sterkt. Bakgrunnen for pålegget er like undertrykkende som bakgrunnen for at kvinnen ikke skulle tale i kristne forsamlinger.
![]() |
#128 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Polyanna fikk sagt det |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Pauset
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Å føle seg naken og utilpass uten hijab er et resultat av kvinneundertrykkelse mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Ja, samme faen hva kvinnene selv føler. Når de ikke lever etter "vår" standard, så er det soleklart at de undertrykkes.
![]() |
#131 |
Pauset
|
Nei det mener jeg ikke. Jeg skjønner at de føler at det er sånn det skal være, men det gjør de som et resultat av at det har blitt forventet at de bruker dette. Så lenge motivet for å bruke hijab engang har vært å "dekke til" kvinnen fordi hun er noen mannen "eier" og ikke skal friste andre, så kan jeg ikke se at dette er en bra ting, men noe som er kvinneundertrykkende og som ikke fremmer likestilling for disse kvinnene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Passiv
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Polyanna er den nye Skilpadda. |
![]() |
![]() |
#133 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, men mange ser kanskje ikke selv at de blir undertrykket?
![]() |
#134 |
Passiv
|
Da skjønner jeg ikke helt hvilket samfunn de har levd i? Er det det samme stedet som jeg lever? |
![]() |
![]() |
#135 |
Absolut ateist
|
Nettopp her er feilen du og flere har i slike diskusjoner; alt ses gjennom dine øyne og dere klarer ikke sette dere inn i andres situasjoner.
![]() |
#136 |
Deltidsmamma
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Passiv
|
Nei! |
![]() |
![]() |
#138 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Altså det er klart at det er masse kvinneundertrykking i islam, eller for å være korrekt da, en del kulturer hvor islam er fremtredende. Og jeg mener at det skal man kjempe mot, virkelig.
![]() |
#139 |
Passiv
|
Da skjønner jeg hva du mente. |
![]() |
![]() |
#140 |
Fola Blakken
|
Jeg vet at kleskoden for menn eksisterer, og at enkelte menn følger denne. Men man trenger ikke kaste mange blikk rundt seg for å se at de fleste hijab/skautkledde kvinner er i følge med menn med antrekk som ikke skiller seg ut fra alminnelig, vestlig klesdrakt.
Viktig poeng.
Veldig bra sagt, Polyanna. Enig på alle punkter.
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|