Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å sende småsyke barn i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-09, 12:38   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg er enig i mye av det du sier, bina.

Mitt poeng er likevel at man bør opplyse foreldre mer om smittefaren ved oppkast/diare, fordi mange ikke VET. Man tror det er greit å sende ungen i barnheagen tirsdag morgen, selv om de har hatt dritesjauer hele mandag ettermiddag, fordi barnet tirsdag morgen virker frisk som en fisk.

Nå er jeg dritt lei akkurat nå, fordi vi, som jeg har nevnt tidligere, har omgangssjuken i hus for andre gang på svært kort tid. Jeg tror det hadde vært bedre for både ungene, personalet og alle de andre foreldrene, om det holdt med en runde, eventuelt bare en halv. MÅ alle 14 ungene bli sjuke selv om en blir det?

Og mitt poeng er at de fleste foreldre er svært godt opplyste, og tar beslutninger basert på både kunnskap og egne vurderinger der og da.

Og så kan man spørre seg - når man henter ungen i barnehagen og får beskjed om at i dag har 3 unger på avdelinga blitt sendt hjem med oppkast - er ikke ungen min da allerede utsatt for smitten? Hvor viktig er det da med 48 timer karantene, hvis den syke er blitt frisk igjen? Omgangssjuke starter jo gjerne brått, og gjerne med oppkast. Helst utover matbordet, liksom.

Hvorfor skal jeg holde min unge hjemme i 2 døgn etter siste oppkast, når formen er fin - så lenge andre unger kaster opp på matbordet? Skjønner du hva jeg mener?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 12:43   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. oppkast: Mellomjenta her kan finne på å kaste opp dersom hun kommer for nær lukten av lillebrors potteleveranse - hun er virkelig fin på det! - så det er definitivt ikke et kriterie, sånn i seg selv, for å være hjemme.

Gammel 09-03-09, 12:44   #3
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ang. oppkast: Mellomjenta her kan finne på å kaste opp dersom hun kommer for nær lukten av lillebrors potteleveranse - hun er virkelig fin på det! - så det er definitivt ikke et kriterie, sånn i seg selv, for å være hjemme.

Skjønner henne godt...

Gammel 09-03-09, 12:43   #4
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvorfor skal jeg holde min unge hjemme i 2 døgn etter siste oppkast, når formen er fin - så lenge andre unger kaster opp på matbordet? Skjønner du hva jeg mener?

Fordi det var 2 stykker som var hjemme, syke, den dagen, og som nå har blitt firske igjen, men som blir syke IGJEN, fordi du ikke overholder karantenen.

Og vi kommer tydeligvis fra helt forskjellige barnehager, for i vår har de ALDRI nevnt noe med "feberfri dag", "2 symptomfrie døgn" eller noe som helst, men sier alltid "se på allmenntilstanden". Til og med i dag sa jeg at ungen har driti vann siden torsdag, sa de "ja, vi får håpe hun kommer i morgen". Og hva skjer da, hvis jeg leverer henne? Ja, da går vi kanskje på den TREDJE runden med omgangssjuken for hele gjengen.

Gammel 09-03-09, 15:25   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og mitt poeng er at de fleste foreldre er svært godt opplyste, og tar beslutninger basert på både kunnskap og egne vurderinger der og da.

Yeah right!

Gammel 09-03-09, 15:31   #6
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Yeah right!

Mulig at du ikke gjør det, da, får vel ta høyde for det. Men ja, de aller fleste foreldre har hørt om omgangssjuke, om vannkopper, om smitte - og de har også hørt om sykedager og leger og resepter. Og i det krysningspunktet som finnes mellom kunnskap og egne vurderinger er det åpenbart at man kan konkludere ulikt, og den ene sender ungen i barnehagen mens en annen ville hatt den hjemme.

Gammel 09-03-09, 15:37   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når yngstemann har vært syk, så har ikke vi merket det om morgenen, men vi har blitt oppringt av barnehage/skole etter en stund. For vår del ser det ut til at turen ned til skolen og det aktivitetsnivå som er der, er det "gjør utslaget". Kanskje ungen var litt pjusk fra morgenen av, men det er jo ofte umulig å skille fra vanlig morgensutring. Derfor merkes det ikke før han har vært i aktivitet en stund. Det har derfor hendt at vi har har sendt han i barnehage/skole dagen etterpå fordi jan har virket 100 % fit for fight, men så har vi blitt oppringt igjen. Og da har vi selvsagt dobbeltsjekket og resjekket at ungen virket frisk og rask før vi dro. Jeg kan da ikke holde ungen hjemme fordi han kanskje, muligens kan bli syk i løpet av dagen? Dette gjelder selvsagt ikke ved omgangssyke.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 15:56   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig at du ikke gjør det, da, får vel ta høyde for det. Men ja, de aller fleste foreldre har hørt om omgangssjuke, om vannkopper, om smitte - og de har også hørt om sykedager og leger og resepter. Og i det krysningspunktet som finnes mellom kunnskap og egne vurderinger er det åpenbart at man kan konkludere ulikt, og den ene sender ungen i barnehagen mens en annen ville hatt den hjemme.

Folk flest er dumme. Bare se på Frps oppslutning. Jeg tror egoismen råder i VELDIG mange hjem og at barn sendes både på skole og i bhg før de burde. At du har hodet så forbaska langt nede i sanden at du ikke evner å skjønne dette, vel, det sier litt ...

Gammel 09-03-09, 19:38   #9
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Folk flest er dumme. Bare se på Frps oppslutning. Jeg tror egoismen råder i VELDIG mange hjem og at barn sendes både på skole og i bhg før de burde. At du har hodet så forbaska langt nede i sanden at du ikke evner å skjønne dette, vel, det sier litt ...

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 17:45   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå tror jeg virkelig du tror for godt om folk flest. Jeg synes heller det er slik at folk flest i grunnen ikke har filla greie på noen ting. De oppsøker ikke informasjon og de tar de fleste avgjørelser basert på følelser og ikke fakta.

Hadde du sagt "de fleste FP-foreldre..." kunne jeg ha vært enig med deg. Det er noe helt annet.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 17:54   #11
Kneazle
Passiv

Standard

Når du, bina, som virker ganske opplyst, ikke vet at vanlig omgangssyke stort sett skyldes noro- eller rotavirus, så beviser det vel at mer informasjon ut til foreldrene er fornuftig og nødvendig. Jeg tror for eksempel at mange har en illusjon om at når familien hatt en runde med omgangssyke, så er de "ferdig" for denne gang. Men man opparbeider seg ingen immunitet mot noroviruset, og kan godt bli smittet igjen umiddelbart etter at man har blitt frisk. Smittesirkelen må brytes, og det skjer bare ved at folk holder ungene sine hjemme lenge nok til at de ikke er smittebærere når de kommer tilbake.

Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 19:53   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nå tror jeg virkelig du tror for godt om folk flest. Jeg synes heller det er slik at folk flest i grunnen ikke har filla greie på noen ting. De oppsøker ikke informasjon og de tar de fleste avgjørelser basert på følelser og ikke fakta.

Hadde du sagt "de fleste FP-foreldre..." kunne jeg ha vært enig med deg. Det er noe helt annet.

Å nei, nå blir du sikkert også stemplet som at du snakker om deg selv.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.