Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Feminist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er din ryggradsreaksjon på feministklassifiseringen?
74 55,22%
3 2,24%
11 8,21%
24 17,91%
9 6,72%
13 9,70%
Deltakere: 134. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-09, 23:53   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feminist?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Betyr det jeg har skrevet nå at jeg og Irma er litt enige?

Jeg kan berolige deg med at vi fortsatt ikke er enige. Jeg skal ikke ta utgreiningen nå, det blir litt slitsomt for aC tror jeg. Jeg er blant annet uenig med deg når det gjelder kvinner og plakater. Det går blant på at halv- og helnakne kvinner med "Ta meg!" i blikket befinner seg i både dame- og herremagasiner. At kvinnekroppen utnyttes. Er det snakk om at man nå skal bestille sydenferie, så ser man nærbilde av en kvinnerumpe. Er det snakk om økning av kreft får vi se nærbilde av en kvinnepupp. Er det snakk om å vise fram biler på en bilmesse, får vi se en kvinne i bikini på panseret. Er det snakk om å selge dusjkabinetter er det nesten utelukkende kvinner som befinner seg i dusjen på illustrasjonsbildene, enda jeg har en sterk mistanke om at en god del menn dusjer også. Hvor ofte ser vi stasen til menn når det er snakk om testikkelkreft? Hvor ofte ser man "Kom og ta meg!" i blikket til en mann som reklamerer for herretruser?

I hovedsak er kvinner blitt dårligere behandlet enn menn. At menn ikke i like stor grad som kvinner lar seg provosere av dårlig behandling som det kvinner gjør, tror jeg handler om at skjevhetene i kvinners disfavør har vært i en helt annen skala. Jeg skal ærlig innrømme at det irriterer meg at menn ikke reagerer på å bli diskriminert. At de sitter sidrompa og glaner når sykepleieren forteller forsamlingen at det kun er mammaer som er bekymret når barna skader seg. At det tok år og dag før noen fedre reagerte på deres særdeles dårlige rettigheter når det gjaldt foreldrepermisjonen. Noe av grunnen til at de ikke har gått med faner er vel nettopp det at man er vokst opp i et system som oppdrar barn til at kvinner og menn skal ha forskjellig ansvar og interesser. Og at hjemmeansvaret er det som har lavest status.

Eh, snakket jeg for mye igjen?

Sist redigert av Irma : 14-03-09 kl 00:17.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 23:59   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg kan berolige deg med at vi fortsatt ikke er enige. Jeg skal ikke ta utgreiningen nå, det blir litt slitsomt for aC tror jeg. Jeg er blant annet uenig med deg når det gjelder kvinner og plakater. Det går blant på at halv- og helnakne kvinner med "Ta meg!" i blikket både befinner seg i både dame- og herremagasiner. At kvinnekroppen utnyttes. Er det snakk om at man nå skal bestille sydenferie, så ser man nærbilde av en kvinnerumpe. Er det snakk om økning av kreft får vi se nærbilde av en kvinnepupp. Er det snakk om å vise fram biler på en bilmesse, får vi se en kvinne i bikini på panseret. Er det snakk om å selge dusjkabinetter er det nesten utelukkende kvinner som befinner seg i dusjen på illustrasjonsbildene, enda jeg har en sterk mistanke om at en god del menn dusjer også. Hvor ofte ser vi stasen til menn når det er snakk om testikkelkreft? Hvor ofte ser man "Kom og ta meg!" i blikket til en mann som reklamerer for herretruser?

I hovedsak er kvinner blitt dårligere behandlet enn menn. At menn ikke i like stor grad som kvinner lar seg provosere av dårlig behandling som det kvinner gjør, tror jeg handler om at skjevhetene i kvinners disfavør har vært i en helt annen skala. Jeg skal ærlig innrømme at det irriterer meg at menn ikke reagerer på å bli diskriminert. At de sitter sidrompa og glaner når sykepleieren forteller forsamlingen at det kun er mammaer som er bekymret når barna skader seg. At det tok år og dag før noen fedre reagerte på deres særdeles dårlige rettigheter når det gjaldt foreldrepermisjonen. Noe av grunnen til at de ikke har gått med faner er vel nettopp det at man er vokst opp i et system som oppdrar barn til at kvinner og menn skal ha forskjellig ansvar og interesser. Og at hjemmeansvaret er det som har lavest status.

Det er helt greit, Irma. Jeg takler såpass. Og vi er fullstendig enige.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:04   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er helt greit, Irma. Jeg takler såpass. Og vi er fullstendig enige.

Det var ikke meninga å være nedlatende altså. Siden jeg mistenker deg for å ha et langt mer ryddig topplokk enn mitt, så regnet jeg med at du ville takle nok et langt og uryddig innlegg med glans.

Gammel 14-03-09, 00:09   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke meninga å være nedlatende altså. Siden jeg mistenker deg for å ha et langt mer ryddig topplokk enn mitt, så regnet jeg med at du ville takle nok et langt og uryddig innlegg med glans.

Kan jeg få gjenta poenget ditt med at de som snakker om sære rødstrømper ikke har filla peiling på hva feministene har gjort for deres rettigheter?

Takk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:19   #5
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Feminisme er for meg å kjempe for likestilling, førs og fremst på kvinners vegne, når det kommer til lønnskamp og like muligheter til utdanning og yrkesliv. Det betyr ikke at jeg ikke mener at menn har endel å kjempe for når det kommer til likestilling (spesielt i forhold til familieliv), men det går an å ha flere tanker i hodet samtidig, :multitasker:

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:22   #6
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Kan jeg få gjenta poenget ditt med at de som snakker om sære rødstrømper ikke har filla peiling på hva feministene har gjort for deres rettigheter?

Takk.

Jo, selvsagt er jeg klar over det, men det er ikke det som er spørsmålet til HI, er det det?

Gammel 14-03-09, 00:00   #7
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan berolige deg med at vi fortsatt ikke er enige. Jeg skal ikke ta utgreiningen nå, det blir litt slitsomt for aC tror jeg. Jeg er blant annet uenig med deg når det gjelder kvinner og plakater. Det går blant på at halv- og helnakne kvinner med "Ta meg!" i blikket både befinner seg i både dame- og herremagasiner. At kvinnekroppen utnyttes. Er det snakk om at man nå skal bestille sydenferie, så ser man nærbilde av en kvinnerumpe. Er det snakk om økning av kreft får vi se nærbilde av en kvinnepupp. Er det snakk om å vise fram biler på en bilmesse, får vi se en kvinne i bikini på panseret. Er det snakk om å selge dusjkabinetter er det nesten utelukkende kvinner som befinner seg i dusjen på illustrasjonsbildene, enda jeg har en sterk mistanke om at en god del menn dusjer også. Hvor ofte ser vi stasen til menn når det er snakk om testikkelkreft? Hvor ofte ser man "Kom og ta meg!" i blikket til en mann som reklamerer for herretruser?

Ja, ikke helt enige. Men, igjen, litt for sliten til å ta opp den store debatten nå og jeg vil gjerne ha klart hodet for å ta opp en ny kamp her inne.

Gammel 14-03-09, 00:09   #8
Nebbia
Passiv

Standard

Hvor ofte ser man "Kom og ta meg!" i blikket til en mann som reklamerer for herretruser?

Dressmann hadde en reklamere for herretruser hvor det kom dusinvis av menn opp fra vannet, og alle hadde übercoole steinansikt. Menn sier ikke "kom og ta meg", men "nå kommer jeg og tar deg", så du har sikkert et poeng.

Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:16   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Dressmann hadde en reklamere for herretruser hvor det kom dusinvis av menn opp fra vannet, og alle hadde übercoole steinansikt. Menn sier ikke "kom og ta meg", men "nå kommer jeg og tar deg", så du har sikkert et poeng.

Jeg ble litt usikker etter at jeg skrev det der. Er det sånn at vi tolker kvinnenes blikk som "Kom å ta meg" og menns blikk som "Nå kommer jeg og tar deg" fordi vi er fordommsfulle, og blikkene egentlig er helt like? Litt i samme gata som at samme gråt fra en baby tolkes som en baby som er lei seg hvis det er jente, og en som er sint hvis det er gutt. Nuh vel. Skjevheten når det gjelder antall avkledde menn og avkledde kvinner tilgjengelig i media er nå allikevel rimelig stor.

Gammel 14-03-09, 00:20   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

De fleste av Dressmanns reklamer og mediefremstøt er faktisk rettet mot kvinner, har jeg lært, siden det er langt flere kvinner som handler på Dressmann enn menn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:23   #11
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Og glad.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:18.