|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva er din ryggradsreaksjon på feministklassifiseringen? | |||
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
74 | 55,22% |
![]() |
3 | 2,24% |
![]() |
11 | 8,21% |
![]() |
24 | 17,91% |
![]() |
9 | 6,72% |
![]() |
13 | 9,70% |
Deltakere: 134. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Feminist?
Jeg er mye enig i dette, men synes allikevel ikke det er til hinder for feministbetegnelsen.
![]() |
#24 |
Ekvilist
|
Jeg kan berolige deg med at vi fortsatt ikke er enige.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 13-03-09 kl 23:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Passiv
|
![]() Sv: Feminist?Jeg er tilhenger av likestilling på alle plan. Som mann er jeg særlig opptatt av menns rett til selvstendig opptjeningsrett i forbindelse med foreldrepermisjon, og at menn skal behandles på lik linje med kvinner i barnefordelingssaker. Er jeg da maskulinist? |
![]() |
![]() |
#26 |
|
Det er helt greit, Irma. Jeg takler såpass. Og vi er fullstendig enige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, ikke helt enige.
![]() |
#28 |
Ekvilist
|
Jeg er faktisk enig med deg. Det ligger i begrepet. Samtidig mener jeg ikke at feminisme i seg selv utelukker ekvillisme eller hva man nå skal kalle det. Eller maskulisme. Det har i større grad vært nødvendig å ha fokus på kvinners situasjon enn menns situasjon. Feminismen har vært ytterst nødvendig. De kvinnene som sitter og gnåler om røde og dumme strømper tror jeg ikke skjønner hva feministene har gjort for dem.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 13-03-09 kl 23:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Erfaren
![]() Sv: Feminist?Jeg har et positivt forhold til feministbegrepet. Selvfølgelig! Hvorfor skulle man være flau over å være feminist? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Ekvilist
|
Det var ikke meninga å være nedlatende altså. Siden jeg mistenker deg for å ha et langt mer ryddig topplokk enn mitt, så regnet jeg med at du ville takle nok et langt og uryddig innlegg med glans.
![]() |
#31 |
intro
|
Enig. Jeg må innrømme at selve begrepet feminisme ikke klinger utdelt positivt i mine ører - selv om jeg (selvfølgelig) ønsker likestilling. Derfor stemte jeg
![]() |
![]() |
#32 |
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Feminist?Jeg er feminist og stolt av det - og tolker begrepet kjønnsnøytralt (sorry, Nebbia). (Kilde: youtube.com)
![]() |
#33 |
Bedreviter
|
Det skjønner jeg godt, men det utelukker likevel ikke at jeg som feminist kan se på sakene du nevner som soleklare kampsaker og rettigheter som menn burde hatt for lenge siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Passiv
|
Dressmann hadde en reklamere for herretruser hvor det kom dusinvis av menn opp fra vannet, og alle hadde übercoole steinansikt. Menn sier ikke "kom og ta meg", men "nå kommer jeg og tar deg", så du har sikkert et poeng. |
![]() |
![]() |
#35 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Ekvilist
|
Jeg ble litt usikker etter at jeg skrev det der. Er det sånn at vi tolker kvinnenes blikk som "Kom å ta meg" og menns blikk som "Nå kommer jeg og tar deg" fordi vi er fordommsfulle, og blikkene egentlig er helt like? Litt i samme gata som at samme gråt fra en baby tolkes som en baby som er lei seg hvis det er jente, og en som er sint hvis det er gutt.
![]() |
#37 |
Viser tenner
|
![]() Sv: Feminist?Feminisme er for meg å kjempe for likestilling, førs og fremst på kvinners vegne, når det kommer til lønnskamp og like muligheter til utdanning og yrkesliv. Det betyr ikke at jeg ikke mener at menn har endel å kjempe for når det kommer til likestilling (spesielt i forhold til familieliv), men det går an å ha flere tanker i hodet samtidig, :multitasker: |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Feminist?Begrepet feminisme oppstod jo på bakgrunn av den bevisstgjøringen som skjedde rundt kjønnsroller og -stereotypier, og fordi det faktisk var den kvinnelige delen av befolkningen som var i den underlegne posisjonen - og derfor var de som stod på barrikadene for å få til endringer og større likeverd. Samtidig har feminister påpekt hvor begrensende kjønnsrollene har vært for menn også, og jeg har derfor ikke problemer med å bruke begrepet om likestilling generelt.
![]() |
#39 |
Bedreviter
|
De fleste av Dressmanns reklamer og mediefremstøt er faktisk rettet mot kvinner, har jeg lært, siden det er langt flere kvinner som handler på Dressmann enn menn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
I gapestokken
![]() |
|
|