Sv: Siv Jensen
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Om en sier til meg at to og to er fem så synes jeg ikke denne er flink i matte. Om ti tusen sier det samme så synes jeg fremdeles ikke de er flinke i matte, og at det kanskje også begynner å bli på tide å se litt på matematikk i skolen her i landet.
Omtrent slik føler jeg det når frp har 28 % oppslutning.
Ta dem på alvor?
Klart jeg tar på alvor at snart 1/3 av stemmeberettigede ikke skjønner greia. Men betyr å ta det på alvor at jeg skal si at de har rett eller hva? Jeg synes det er bekymrende fordi det ser ut til at de som stemmer frp faktisk ikke har særlig peil på hva de stemmer på. De skal ha billig røyk og spritservering hele døgnet, og gjerne billig. Men hva de skal betale for en pris for disse fantastiske godene ser det ikke ut til at er tatt med i ligningen i det hele tatt.
For meg blir vurderingen slik: Jeg kunne selvsagt tenkt meg å kjøre en Jaguar istedenfor den bilen jeg har. Men da har jeg ikke råd til å bo noe sted. Dermed kan jeg ikke kjøre Jaguar.
Mitt inntrykk av den utskjelte jevne frp velger er at denne ville valgt jaguaren. Og antagelig blitt dypt sjokkert over å senere oppdage at h*n ikke hadde noe sted å bo mer fordi alle midler var lagt ned i bilen.
Jeg kan si hva jeg mener med å "ta på alvor".
Jeg mener at man da respekterer at folk har ulikt syn på ting. At man respekterer andre som fullverdige mennesker selv om de har et annet politisk syn enn en selv. At man diskuterer sak og ikke person, og forsøker å dempe egne fordommer.
|