Sv: Barn og sminke
Opprinnelig lagt inn av Claire, her.
Det er jo en stadig sterkere tendens til objektivisering og seksualisering av jenter, også med hensyn til klær, og fra stadig yngre alder. At jenter begynner å eksperimentere med sminke i 13-årsalderen er ikke noe nytt, men jeg synes barneskolealder er for tidlig. Jeg ville i hvert fall gjort det jeg kunne for å hindre det. Tror vi som foreldre (mødre) bidrar en del der - det er jo fort gjort å kjøpe disse "Hello Kitty"-sminkeartiklene på H&M (som etter min mening spekulerer i å skape et marked blant småjenter). Jeg synes i hvert fall det er viktig å være bevisst på disse tendensene, og hva det gjør med jentene.
Det er helt naturlig at små jenter liker å pynte seg uten at det nødvendigvis skal være snakk om seksualisering og objektivisering. De ser også gjerne at mor sminker seg og ønsker å ta etter henne. Det er en naturlig del av barns læring om det å bli voksne. Jeg synes det skurrer litt å bruke ord som seksualisering av barn, akkurat som barn er noen slags intetkjønn. Det er klart de er opptatt av slike ting fordi seksualitet er en naturlig del av dem.