|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
intro
|
Sv: Barn og sminkeHar ingen erfaring fra i dag, men der jeg vokste opp, var det vanlig å begynne å prøve seg fram med sminke fra 5. klasse (det som nå er 6. klasse). Fra ungdomsskolen av var det ganske vanlig å bruke sminke hver dag.
|
|
|
|
#22 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn og sminkeJeg vil anta at siste året på barneskolen, eller når de starter ungdomsskolen? Alle bruker det jo ikke heller. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn og sminkeJeg kan jo innrømme at jeg ble litt misunnelig nå jeg så hvor fine hennes øyevipper ble med mascara... |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barn og sminkeDet er jo en stadig sterkere tendens til objektivisering og seksualisering av jenter, også med hensyn til klær, og fra stadig yngre alder. At jenter begynner å eksperimentere med sminke i 13-årsalderen er ikke noe nytt, men jeg synes barneskolealder er for tidlig. Jeg ville i hvert fall gjort det jeg kunne for å hindre det. Tror vi som foreldre (mødre) bidrar en del der - det er jo fort gjort å kjøpe disse "Hello Kitty"-sminkeartiklene på H&M (som etter min mening spekulerer i å skape et marked blant småjenter). Jeg synes i hvert fall det er viktig å være bevisst på disse tendensene, og hva det gjør med jentene.
|
|
|
#25 |
|
intro
|
Sv: Barn og sminkeAllerede rett etter 2-årsdagen sin slo for øvrig Liv fast at hun gledet seg til å bli voksen, for da kunne hun jobbe på kjøkkenet (les: håndtere skarpe kniver), låne mammas sykkel og bruke leppestift.
|
|
|
|
#26 |
|
saftig
|
Sv: Barn og sminke
Jeg er helt enig med deg og har holdt igjen og forebygget så godt jeg har kunnet, men det gjelder å finne balansen når "alle de andre" får lov.
|
|
|
#27 |
|
Sær og kresen
Absolutt - snakket ut fra et ideelt ståsted, altså. Ikke et som alltid blir praktisert her. Lakker neglene på treåringen min stadig vekk.
|
|
|
#28 |
|
Pauset
|
Sv: Barn og sminkeJeg jobbet med 10-11-åringer i fjor, og da var det flere av jentene som begynte med sminke av 6. klassingene. 10-åringene brukte ikke det. Jeg syns 11 år er tidlig. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn og sminkeSelvom storesøster, snart 10, ønsker å bruke mascara, får hun ikke lov. Det er 2-3 jenter i klassen som sminker seg noe voldsomt på bursdager osv, men her er ikke lov. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
Det at "alle andre" får lov tror jeg svært sjelden henger sammen med virkligheten. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Barn og sminkeVi hadde besøk av en jente på 9år-3.klasse, i vinterferien og hun ville at mamman skulle komme på badet med henne hver kveld.. veldig hemmelighetsfull..
|
|
|
|
#32 |
|
saftig
|
Jeg ser jo at alle er sminket når de er på besøk her, så akkurat i dette tilfellet er det faktisk riktig. Og jeg samarbeider faktisk med foreldre til vennindene deres om ulike ting.
|
|
|
#33 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er helt naturlig at små jenter liker å pynte seg uten at det nødvendigvis skal være snakk om seksualisering og objektivisering. De ser også gjerne at mor sminker seg og ønsker å ta etter henne. Det er en naturlig del av barns læring om det å bli voksne. Jeg synes det skurrer litt å bruke ord som seksualisering av barn, akkurat som barn er noen slags intetkjønn. Det er klart de er opptatt av slike ting fordi seksualitet er en naturlig del av dem.
|
|
|
#34 |
|
Sær og kresen
Noe er naturlig, og noe er et resultat av endringer i samfunnet.
|
|
|
#35 |
|
aldrende
Sv: Barn og sminkeMin stedatter som nå nærmer seg 19, begynte med sminke da hun ble tenåring. 13 år er en grei grense, synes jeg.
|
|
![]() |
|
|