Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisen
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Tja. Jeg er også uenig i mye av det hun sier, men jeg er usikker på om det at hun har kontroversielle og gammeldagse synspunkter er en god grunn til at hun ikke skal få "Fritt Ord"- prisen. (Nå har hun jo fått den, men sånn ellers.) Hvem definerer hvem som har de riktige meningene liksom? Egentlig et interessant tema. 
Det kan jo diskuteres. Neste år tror jeg han i det nye International Labour party i Oslo vinner prisen. Han mener jo også ett og annet som er på kant med det politisk korrekte. 
Men som jeg har nevnt tidligere: Monsen debatterer jo så elendig. Skulle ikke prisen heller gis til noen som faktisk kan ordlegge seg, som kan bruke logikk (og hun som kaller seg filosof..) etc? Det var en representant fra foreningen morfarbarn (eller noe sånt) tilstede i Redaksjon1 som også argumenterte mot ny ekteskapslov. Han var i alle fall saklig, og klarte sånn nogenlunde å argumentere mot at homofile skal få gifte seg, uten å kalle dem direkte handicappede eller mindreverdige. Han fremsto som en mer verdig kandidat til den prisen enn Monsen.
Selv om jeg synes at det ikke er nok å tørre å snakke åpent om dine upopulære meninger, når disse er rasistiske eller ærekrenkende mot enten enkeltpersoner eller spesifikke avgrensede grupper.