Sv: Betale barn for å gå i kirken
Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.
Nå sa jeg at det for min egen del ikke var nødvendig med annet opplegg fordi jeg ikke anser forkynnelsen i en juleavslutning som så sterk at mine barn tar varig preg av det, og derfor synes jeg det heller ikke er noen vits for mine barn å delta på noe annet. De får objektiv undervisning om religion ellers, og det synes jeg er godt nok. Du har tydeligvis en sterk motforestilling mot kristen forkynnelse og da er et annet opplegg passende for dere. Poenget her var vel om man burde betale barn for å gå på noe eller om det holder at foreldre bestemmer dette. Man kom også inn på hva som er gyldige argumenter for å slippe, og jeg har argumentert med at det ikke holder for oss at det er kjedelig, teit osv..
Jeg har (som safran tror jeg) en "sterk motforestilling" mot kristen forkynnelse når det er innført som en naturlig del av skolen. En viktig oppgave som forelder er jo å samarbeide med skolen/læreren og sørge for at ungene tror på det lærerene sier og gjør. Da blir det paradoksalt for meg at skolen legger opp til en forkynnende undervisning, hvor jeg som forelder må gå inn og si at "nei, i denne sammenheng er det slik og slik, og ikke slik som presten/skolen sier".
Jeg kan jo ta ut ungen fra dette opplegget, men det føler jeg stigmatiserer mitt barn (samt at hun ikke får vært med på å synge sammen med klassen). Derfor hadde det vært best å kutte ut et slikt opplegg, så får heller de foreldrene som synes det er greit med litt forkynnelse ta med seg ungene i kirka utenom skoletid.
Forøvrig har jeg ikke noen sterk motforestilling mot kristen forkynnelse generelt - det er flott at de som har behov for en religion har noe de kan tro på. Bare ikke bland det inn i skoletida...
|