Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Betale barn for å gå i kirken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-06, 23:48   #61
TBM
Passiv

Standard

Sv: Betale barn for å gå i kirken

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det gjør jeg ikke, for meg er det ikke et poeng å ha et likeverdig opplegg, ihvertfall ikke fordi noen synes det er kjedelig å gå på juleavslutning i kirken. Har man sterke religiøse/antireligiøse holdninger som gjør et fritak nødvendig så bør det vel være det. Jeg anser det for å være et opplegg i skolens regi og det skal være svært gode grunner for at man må ha et alternativ. Det er min mening.

Og min mening er at det er svært problematisk at mitt barn skal delta på en gudstjeneste med forkynnelse, når det er lagt inn som et nesten obligatorisk opplegg i skolens regi.

Det beste hadde vært at man sluttet å legge slike arrangementer inn i skoledagen. Mange andre vestlige land har gjort det samme. USA og Nederland er to eksempler.

Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 01:45   #62
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør jeg ikke, for meg er det ikke et poeng å ha et likeverdig opplegg, ihvertfall ikke fordi noen synes det er kjedelig å gå på juleavslutning i kirken. Har man sterke religiøse/antireligiøse holdninger som gjør et fritak nødvendig så bør det vel være det. Jeg anser det for å være et opplegg i skolens regi og det skal være svært gode grunner for at man må ha et alternativ. Det er min mening.

Jeg prøver igjen. Skolen er pålagt å ha et alternativ til den kirkelige avslutningen nettopp fordi det er forkynning. Ergo, den ikke-kristne avslutningen er også et opplegg i skolens regi. At du ikke syns det er nødvendig med et alternativ er helt irrelevant all den tid skolen faktisk er pålagt det.

Jeg forsøker å poengtere at du ikke kan sammenlikne en kirkelig avslutning med objektiv undervisning om kristendom. En kirkelig avslutning er en utøvelse av kristendommen.

Gammel 27-12-06, 10:12   #63
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg prøver igjen. Skolen er pålagt å ha et alternativ til den kirkelige avslutningen nettopp fordi det er forkynning. Ergo, den ikke-kristne avslutningen er også et opplegg i skolens regi. At du ikke syns det er nødvendig med et alternativ er helt irrelevant all den tid skolen faktisk er pålagt det.

Jeg forsøker å poengtere at du ikke kan sammenlikne en kirkelig avslutning med objektiv undervisning om kristendom. En kirkelig avslutning er en utøvelse av kristendommen.

Nå sa jeg at det for min egen del ikke var nødvendig med annet opplegg fordi jeg ikke anser forkynnelsen i en juleavslutning som så sterk at mine barn tar varig preg av det, og derfor synes jeg det heller ikke er noen vits for mine barn å delta på noe annet. De får objektiv undervisning om religion ellers, og det synes jeg er godt nok. Du har tydeligvis en sterk motforestilling mot kristen forkynnelse og da er et annet opplegg passende for dere. Poenget her var vel om man burde betale barn for å gå på noe eller om det holder at foreldre bestemmer dette. Man kom også inn på hva som er gyldige argumenter for å slippe, og jeg har argumentert med at det ikke holder for oss at det er kjedelig, teit osv..

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 11:59   #64
TBM
Passiv

Standard

Nå sa jeg at det for min egen del ikke var nødvendig med annet opplegg fordi jeg ikke anser forkynnelsen i en juleavslutning som så sterk at mine barn tar varig preg av det, og derfor synes jeg det heller ikke er noen vits for mine barn å delta på noe annet. De får objektiv undervisning om religion ellers, og det synes jeg er godt nok. Du har tydeligvis en sterk motforestilling mot kristen forkynnelse og da er et annet opplegg passende for dere. Poenget her var vel om man burde betale barn for å gå på noe eller om det holder at foreldre bestemmer dette. Man kom også inn på hva som er gyldige argumenter for å slippe, og jeg har argumentert med at det ikke holder for oss at det er kjedelig, teit osv..

Jeg har (som safran tror jeg) en "sterk motforestilling" mot kristen forkynnelse når det er innført som en naturlig del av skolen. En viktig oppgave som forelder er jo å samarbeide med skolen/læreren og sørge for at ungene tror på det lærerene sier og gjør. Da blir det paradoksalt for meg at skolen legger opp til en forkynnende undervisning, hvor jeg som forelder må gå inn og si at "nei, i denne sammenheng er det slik og slik, og ikke slik som presten/skolen sier".

Jeg kan jo ta ut ungen fra dette opplegget, men det føler jeg stigmatiserer mitt barn (samt at hun ikke får vært med på å synge sammen med klassen). Derfor hadde det vært best å kutte ut et slikt opplegg, så får heller de foreldrene som synes det er greit med litt forkynnelse ta med seg ungene i kirka utenom skoletid.

Forøvrig har jeg ikke noen sterk motforestilling mot kristen forkynnelse generelt - det er flott at de som har behov for en religion har noe de kan tro på. Bare ikke bland det inn i skoletida...

Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 14:10   #65
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Guttene våre har nå før jul kommet hjem med historier om Jesus fødsel osv. samtidig som de har sagt at "slik er det". De har aldri fortalt noe fra andre religioner - kun kristendommen, så det er tydelig hva som blir vektlagt i barnehagen og KRL-faget (iallefall de tre første årene i barneskolen). De sier også at de tror på Gud (de har kun fått denne påvirkningen fra barnehage og skole). Jeg og gemalen svarer at vi ikke tror på Gud, men at enkelte gjør det. Når vi svarer det blir de undrende til at det går an - at vi ikke tror, for det er jo sant.

Derfor mener jeg vi ikke bør undervise i dette før senere i barneskolen - ungene klarer ikke å skille mellom konseptet å tro vs å ikke tro før de er litt større.

Jeg synes bare det blir verre og verre å akseptere dette...

Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 14:12   #66
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Derfor mener jeg vi ikke bør undervise i dette før senere i barneskolen - ungene klarer ikke å skille mellom konseptet å tro vs å ikke tro før de er litt større.

Jeg synes bare det blir verre og verre å akseptere dette...

Ja, så skjønner de det når de blir større da

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 27-12-06, 14:30   #67
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg har (som safran tror jeg) en "sterk motforestilling" mot kristen forkynnelse når det er innført som en naturlig del av skolen. En viktig oppgave som forelder er jo å samarbeide med skolen/læreren og sørge for at ungene tror på det lærerene sier og gjør. Da blir det paradoksalt for meg at skolen legger opp til en forkynnende undervisning, hvor jeg som forelder må gå inn og si at "nei, i denne sammenheng er det slik og slik, og ikke slik som presten/skolen sier".

Jeg kan jo ta ut ungen fra dette opplegget, men det føler jeg stigmatiserer mitt barn (samt at hun ikke får vært med på å synge sammen med klassen). Derfor hadde det vært best å kutte ut et slikt opplegg, så får heller de foreldrene som synes det er greit med litt forkynnelse ta med seg ungene i kirka utenom skoletid.

Forøvrig har jeg ikke noen sterk motforestilling mot kristen forkynnelse generelt - det er flott at de som har behov for en religion har noe de kan tro på. Bare ikke bland det inn i skoletida...

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at det forkynnes i skolen. Det er kun på julegudstjenesten, men det er frivillig. Forkynning er forbudt i skolen. Man skal snakke om religion og dra fram fortellinger fra Bibelen. Mange av disse fortellingene er felles for alle religioner. Samtidig så er det naturlig at kristendom blir mest vektlagt med tanke på at vi bor i et land der majoriteten er kristen og vi har lange tradisjoner rundt kirke og høytider.

Samtidig så er det svært viktig for en lærer som underviser i KRL å poengtere at noen tror dette, men det er også mange som ikke tror. Jeg tok KRL på lærerskolen i fjor og dette ble gang på gang presisert. Det er nok viktig at slike temaer tas opp på lærerværelset. Dessverre opplever mange
lærere at det blir for lite tid til slike samtaler.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 14:47   #68
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har en sterk motforestilling mot (kristen) forkynnelse på et arrangement som er ment for alle skolebarn. Likevel går mine barn i kirken fordi omtrent alle de andre skal dit. Jeg har latt dem selv velge, vi fikk lapp fra skolen der man måtte krysse av for hvilket arrangement de skulle delta på. Klart de har lyst til å gå på den samme avslutningen som resten av vennene deres skal på!

Diskusjonen om betaling har jeg fjernet meg fra for lenge siden, det har vært andre ting i denne tråden jeg har tatt tak i.

Gammel 27-12-06, 14:51   #69
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at det forkynnes i skolen. Det er kun på julegudstjenesten, men det er frivillig. Forkynning er forbudt i skolen. Man skal snakke om religion og dra fram fortellinger fra Bibelen. Mange av disse fortellingene er felles for alle religioner. Samtidig så er det naturlig at kristendom blir mest vektlagt med tanke på at vi bor i et land der majoriteten er kristen og vi har lange tradisjoner rundt kirke og høytider.

Samtidig så er det svært viktig for en lærer som underviser i KRL å poengtere at noen tror dette, men det er også mange som ikke tror. Jeg tok KRL på lærerskolen i fjor og dette ble gang på gang presisert. Det er nok viktig at slike temaer tas opp på lærerværelset. Dessverre opplever mange
lærere at det blir for lite tid til slike samtaler.

Hvor "frivillig" er det når enkelte skoler ikke engang legger til rette for alternativ avslutning? Hvor "frivillig" er det når alle vennene skal på kirkebesøk? Tror du det er stas å sitte igjen på skolen som kanskje den eneste eleven?

Og tror du virkelig seksåringer (eller syv- eller åtteåringer) forstår forskjellen på tro/ikke tro? De hører en historie og slik er det! Og jeg skal garantere deg at ikke alle lærere er like flinke til å poengtere at dette er noe noen tror på, men det trenger ikke være slik.

Gammel 27-12-06, 14:55   #70
TBM
Passiv

Standard

Hvor jeg har det fra? Unnskyld meg altså, men hele utgangspunktet for denne diskusjonen er hva jeg har opplevd som mor.

Det forkynnes i julegudstjenesten. Ja, det er mulig å ta ut barnet, men å si at det er "frivillig" er litt naivt synes jeg. Det legges blant annet opp til felles opptreden med sang i gudstjenesten og barnet mitt vil veldig gjerne være med på det. Frivillig hadde det først vært om skoledagen sluttet til et visst tidspunkt (dvs. at all offisielt opplegg var over!), og at skolegudstjenesten var på en ettermiddag/kveld hvor det var foreldrenes ansvar å komme med barna.

Som jeg ser det er løsningen å kutte ut skolegudtjenesten, men i Norge velger man altså hardnakket å holde på denne tradisjonen. Det er imidlertid mange land - høyst oppegående og demokratiske land - som for lengst har satt et skarpt skille mellom religion og skole.

Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 15:19   #71
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Hvor "frivillig" er det når enkelte skoler ikke engang legger til rette for alternativ avslutning? Hvor "frivillig" er det når alle vennene skal på kirkebesøk? Tror du det er stas å sitte igjen på skolen som kanskje den eneste eleven?

Og tror du virkelig seksåringer (eller syv- eller åtteåringer) forstår forskjellen på tro/ikke tro? De hører en historie og slik er det! Og jeg skal garantere deg at ikke alle lærere er like flinke til å poengtere at dette er noe noen tror på, men det trenger ikke være slik.

Kanskje du er litt sær da, siden barnet ditt er det eneste som må holdes unna en hyggelig juleavslutning.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 27-12-06, 16:02   #72
TBM
Passiv

Standard

Kanskje du er litt sær da, siden barnet ditt er det eneste som må holdes unna en hyggelig juleavslutning.

Jeg tror ikke du forstår den dypereliggende tematikken i denne diskusjonen.

Jeg synes ikke det er sært å ha et bevisst forhold til hvordan man påvirker små barn med "tunge" temaer som religion er.

Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 16:13   #73
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er jo forferdelig sært å ha prinsipper, det skal man passe seg for.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 16:15   #74
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

jeg fikk et anfall av useriøsitet…
Jeg har diskutert meg ferdig, og jeg forstår også tankegangen deres, men er ikke enig.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 27-12-06, 16:15   #75
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Den kommentaren var usedvanlig fjern, selv til deg å være. Du evner overhodet ikke å se hva det dreier seg om her. Hvis du ser litt bedre etter, så har jeg latt mine barn velge. Det kunne ikke ramle meg inn å nekte dem å gå i kirken, langt mindre tvinge dem. Jeg snakker på generelt grunnlag.

Gammel 27-12-06, 16:16   #76
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Den kommentaren var usedvanlig fjern, selv til deg å være. Du evner overhodet ikke å se hva det dreier seg om her. Hvis du ser litt bedre etter, så har jeg latt mine barn velge. Det kunne ikke ramle meg inn å nekte dem å gå i kirken, langt mindre tvinge dem. Jeg snakker på generelt grunnlag.

Jeg har svart deg i innlegget over. Jeg er fortsatt i et boblende humør her, så jeg trekker meg ut. Jeg har fått sagt det jeg mener.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 27-12-06, 16:21   #77
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Det har ingenting med manglende humor å gjøre, Lykkeliten.

Gammel 27-12-06, 16:30   #78
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Det har ingenting med manglende humor å gjøre, Lykkeliten.

Jo, den om at du er sær hadde med det å gjøre, men jeg skjønner at man ikke kunne "lese" seg til at jeg skrev det med et smil rundt munnen. Jeg skrev den også fordi jeg syntes diskusjonen var gått litt i stampe.
Mine holdninger har heller ikke med manglende bevisst forhold til "tunge temaer som religion" eller manglende forståelse for temaet, men mitt forhold til å delta i julegudstjenester er at det ikke er en stor sak mht forkynnelse og mine barns forhold til religion. Det er oss som foreldre som ofte forklarer og forteller når de har spørsmål, de har religionsundervisning og jeg vil gjerne sørge for at de får såpass kunnskap om forskjellige religioner slik at de kan gjøre seg opp en mening når de er større. Jeg forstår at dersom man ønsker at de ikke skal få et forhold til kristendommen i det hele tatt, ja, da velger man et annet opplegg som de fleste skoler har.

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 27-12-06 kl 16:38.
Gammel 27-12-06, 16:49   #79
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

KRL-undervisningen skal opplyse barna om tro og ikke-tro.

Det er majoriteten som styrer det demokratiske samfunn. Så noen kameler må vi alle svelge innimellom.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 17:02   #80
TBM
Passiv

Standard

KRL-undervisningen skal opplyse barna om tro og ikke-tro.

Det er majoriteten som styrer det demokratiske samfunn. Så noen kameler må vi alle svelge innimellom.

Jeg er enig i det at det er majoriteten som bestemmer, men det har alltid vært slik i demokratiske samfunn at man på enkelte områder - som religion - velger å utelate dette fra det offentlige samfunnet, nettopp fordi det er såpass viktig for mange. Man skal slippe å svelge kameler når det gjelder religion - fordi det er en viktig menneskerettighet å ha religionsfrihet.

I 2004 ble Norge kritisert av FN fordi vi ikke oppfylte menneskerettighetene ved å ikke gi fritak fra skolegudstjeneste. Jeg mener at det var først etter det at barn fikk valget mellom å delta på skolegudstjenesten eller ikke (etter at det nye KRL-faget kom i ca 1999).

Istedenfor fritaksmuligheter burde vi heller utelatt skolegudstjenesten!

Men for all del - fortsett gjerne med de "vanlige" besøkene til ulike typer gudstjenester i ulike religionssamfunn, når barna er blitt såpass store at de kan forstå ulikhetene. Da inngår de i en setting hvor eldre barn kan forholde seg til de ulike religionene.

Er det så mye å be om?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.