Sv: Betale barn for å gå i kirken
Opprinnelig lagt inn av TBM, her.
Jeg har (som safran tror jeg) en "sterk motforestilling" mot kristen forkynnelse når det er innført som en naturlig del av skolen. En viktig oppgave som forelder er jo å samarbeide med skolen/læreren og sørge for at ungene tror på det lærerene sier og gjør. Da blir det paradoksalt for meg at skolen legger opp til en forkynnende undervisning, hvor jeg som forelder må gå inn og si at "nei, i denne sammenheng er det slik og slik, og ikke slik som presten/skolen sier".
Jeg kan jo ta ut ungen fra dette opplegget, men det føler jeg stigmatiserer mitt barn (samt at hun ikke får vært med på å synge sammen med klassen). Derfor hadde det vært best å kutte ut et slikt opplegg, så får heller de foreldrene som synes det er greit med litt forkynnelse ta med seg ungene i kirka utenom skoletid.
Forøvrig har jeg ikke noen sterk motforestilling mot kristen forkynnelse generelt - det er flott at de som har behov for en religion har noe de kan tro på. Bare ikke bland det inn i skoletida...
Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at det forkynnes i skolen. Det er kun på julegudstjenesten, men det er frivillig. Forkynning er forbudt i skolen. Man skal snakke om religion og dra fram fortellinger fra Bibelen. Mange av disse fortellingene er felles for alle religioner. Samtidig så er det naturlig at kristendom blir mest vektlagt med tanke på at vi bor i et land der majoriteten er kristen og vi har lange tradisjoner rundt kirke og høytider.
Samtidig så er det svært viktig for en lærer som underviser i KRL å poengtere at noen tror dette, men det er også mange som ikke tror. Jeg tok KRL på lærerskolen i fjor og dette ble gang på gang presisert. Det er nok viktig at slike temaer tas opp på lærerværelset. Dessverre opplever mange
lærere at det blir for lite tid til slike samtaler.
|