Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dødshjelp

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-09, 10:46   #11
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødshjelp

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hører det med til det å være en voksen persons frihet å gjøre ikke optimale valg for seg? Skal det være sånn at det er en personlig sak hva årsaken til at man ber om aktiv dødshjelp er? Og at det er den enkeltes ansvar å gjøre det for grunner som akkurat denne synes er viktige. Om en eldre kvinne synes det er en god grunn til å be om aktiv dødshjelp fordi datteren er lei av å besøke så henne om det? Skal andres frihet til å velge dette begrenses av at enkelte mennesker ikke har lært seg å foreta selvstendige valg?

Dette er jo avhengig av hva man tror og mener om folk. Jeg er helt sikker på at veldig mange ikke vil ta optimale valg for seg selv. Medisin er jo et glitrende eksempel, jeg synes vaksinedebattene på nett gir kraftige signaler om at det er mange som ikke greier å ta optimale valg. Ofte er det vanskelig å ta optimale valg også, jeg og mannen har gjort mange tabber mtp bygging nå nylig, og det er ikke fordi vi er dumme, men for at vi mangler kunnskap. Når det gjelder medisin feks så opplever jo jeg at det at staten borger for utdannelse av leger, sykepleiere og bioingeniører, det at vaksineprogrammet er offentlig, at man har helsesøstre som tar inn barna på kontroll og er på hjemmebesøk etc som en garanti. Det betyr ikke at jeg stoler blindt på enehver helsesøster som kommer i min vei, men jeg slipper i alle fall og skjekke opp utdannelsen hennes/hans og vurdere om det er kommersielle motiver bak.

For å si det enkelt, hvis samfunnet hadde blitt mer individualistisk ville ikke alle ha hengt med, i alle fall ikke like langt. Så kommer det an på hva man mener om det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.