Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dødshjelp

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-09, 08:49   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødshjelp

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, det er akkurat det. Jeg tror full frihet for enkeltindividet er vanskelig. Og en eller annen form for overformynderi finnes overalt, det ser vi innenfor økonomi, medisin, psykisk utvikingshemmete etc Lover er jo et glitrende eksempel på overformynderi. Hvordan man administrerer dette overformynderiet er ofte det viktiste spørsmålet rent praktisk.

Åh, det der er en veldig interessant problemstilling. Siden vi skal klare å leve i et samfunn så må det jo være noen kjøreregler for at det skal fungere. Noen begrensninger må det være på enekeltindividet. Men hvor skal den grenseoppgangen være? Noen ganger er det lett, for eksempel at det er så store og dårlige konsekvenser for resten av samfunnet om et individ handler på en bestemt måte så er det lett å argumentere for at individet ikke får lov til å gjøre handlingen.

Men når det gjelder aktiv dødshjelp da. Her er det jo en motsetning mellom individets frihet og hva som kan være konsekvensene for samfunnet. På den ene siden så kan man argumentere for at et individ bør ha mulighet for å avslutte livet sitt om det vil. På den andre siden så kan det føre til at noen føler seg presset til å be om aktiv dødshjelp.

Hører det med til det å være en voksen persons frihet å gjøre ikke optimale valg for seg? Skal det være sånn at det er en personlig sak hva årsaken til at man ber om aktiv dødshjelp er? Og at det er den enkeltes ansvar å gjøre det for grunner som akkurat denne synes er viktige. Om en eldre kvinne synes det er en god grunn til å be om aktiv dødshjelp fordi datteren er lei av å besøke så henne om det? Skal andres frihet til å velge dette begrenses av at enkelte mennesker ikke har lært seg å foreta selvstendige valg?

Nå kan det virke som at jeg er tilhenger av aktiv dødshjelp og jeg er egentlig ikke det, jeg sitter litt på gjerdet. Men samtidig så synes jeg det er viktig at folk må få bestemme selv over livene sine så langt det går uten at det går utover andre. Jeg er svært skeptisk til at man skal prøve å hindre folk i å gjøre dårlige valg, jeg mener det er en frihet det også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.