|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Leser
|
Sv: Dødshjelp
Ja, det er akkurat det. Jeg tror full frihet for enkeltindividet er vanskelig. Og en eller annen form for overformynderi finnes overalt, det ser vi innenfor økonomi, medisin, psykisk utvikingshemmete etc Lover er jo et glitrende eksempel på overformynderi. Hvordan man administrerer dette overformynderiet er ofte det viktiste spørsmålet rent praktisk.
|
|
|
#142 |
|
Mother of Dragons
|
Åh, det der er en veldig interessant problemstilling. Siden vi skal klare å leve i et samfunn så må det jo være noen kjøreregler for at det skal fungere. Noen begrensninger må det være på enekeltindividet. Men hvor skal den grenseoppgangen være? Noen ganger er det lett, for eksempel at det er så store og dårlige konsekvenser for resten av samfunnet om et individ handler på en bestemt måte så er det lett å argumentere for at individet ikke får lov til å gjøre handlingen.
|
|
|
#143 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tenker som Esme her. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: DødshjelpJeg er for aktiv dødshjelp. E
|
|
|
#145 |
|
Pauset
|
Sv: DødshjelpJeg er, som mange vet, uhelbredelig kreftsyk. Jeg vil ikke at man skal få tillatelse til aktiv dødshjelp. Jeg skjønner det forsåvidt ved en slik sykdom som Pelle nevner, men ved kreft så mener jeg at man skal ha fokus på smertelindring. Jeg er redd for at kreftsyke skal føle seg presset til å avslutte livet før livet er over, og mens man enda kunne gitt god smertelindring. Når man er alvorlig syk så er TID verdifullt så lenge man har det greit i forhold til livskvalitet. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: DødshjelpDet er alltid vanskelig å generalisere og kreft eller heller ikke kreft. Min far hadde hjernesvulst og han mistet etterhvert alle kognitive evner. Han visste ikke hvor han var, måtte ha hjelp til å kle på seg, prøvde å skru på PC'en ved å ta på skjermen osv. Fra å være superintelligent ble han redusert til ingenting og han forstod dette selv. |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Det ordner seg alltid
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror jeg er enig i dette. Jeg klarer ikke helt å komme med konkrete eksempler på hvordan man skal kunne kontrollere det, men jeg mener at dersom en dødssyk person, som selv ikke ønsker å forlenge livet, burde få lov til å slippe fra. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Leser
|
Dette er jo avhengig av hva man tror og mener om folk. Jeg er helt sikker på at veldig mange ikke vil ta optimale valg for seg selv. Medisin er jo et glitrende eksempel, jeg synes vaksinedebattene på nett gir kraftige signaler om at det er mange som ikke greier å ta optimale valg. Ofte er det vanskelig å ta optimale valg også, jeg og mannen har gjort mange tabber mtp bygging nå nylig, og det er ikke fordi vi er dumme, men for at vi mangler kunnskap. Når det gjelder medisin feks så opplever jo jeg at det at staten borger for utdannelse av leger, sykepleiere og bioingeniører, det at vaksineprogrammet er offentlig, at man har helsesøstre som tar inn barna på kontroll og er på hjemmebesøk etc som en garanti. Det betyr ikke at jeg stoler blindt på enehver helsesøster som kommer i min vei, men jeg slipper i alle fall og skjekke opp utdannelsen hennes/hans og vurdere om det er kommersielle motiver bak.
|
|
|
#149 |
|
Absolut ateist
|
Ved å ha et bredt spekter av uavhengige fagpersoner involvert, for eksempel. Fra psykolog/psykiater, til lege, til hvanådetmåttevære.
|
|
|
#150 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Problemet med kontroll- og regelstyrt praktisering av aktiv dødshjelp er jo at ein endrar menneskeverdet i tråd med eit sjukdomsforløp. Om individet i utgangspunktet ikkje skal ha rett til assistert sjølvmord uansett årsak så har ein allereie redusert individet si friheit, og debatten kokar ned til å handle om når det er ok å assistere eit sjølvmord. Der bevegar ein seg ut i eit minefelt av etiske problemstillingar. Når ein praksiserer eit regelverk for kven som kan få tilbod om aktiv dødshjelp vil det etter kvart danne seg ei normativ oppfatning av kven som bør/kan nytte aktiv dødshjelp. Ein har då regulert menneskeverdet til denne gruppa av pasientar opp eller ned (alt etter ideologisk ståstad), og fjerna dei frå menneskeverdet til resten av befolkninga. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Mother of Dragons
|
Nettopp. Det er akkurat det der som er problemet. Full frihet for enkeltindividet på den ene siden av vippehusken, fullt overformynderi på den andre.
|
|
|
#152 |
|
Absolut ateist
|
Jeg tror pr i dag at jeg ikke hadde ønsket å forlate denne verden med hinsides smerter eller andre mulige scenario. De som er for eutanasi, tror du ikke de har tenkt tanken og sett for seg når og hvor, selv når de ikke er syke?
|
|
|
#153 |
|
Passiv
|
Det er litt av det som er så bra, for det å kunne si nei til annet enn smertelindring, det å kunne si nei til gjenopplivning er noe av det som gjør at en har verdighet ved livets slutt mener jeg. Jeg er veldig klar over hva jeg selv ønsker dersom jeg kommer i en slik situasjon. Etter å ha vært vitne til at en jeg sto nær fikk lov til å ende livet ved at smertestillende ble skrudd opp og ingen livsforlengende behandling ble gitt er jeg ikke i tvil om at det er riktig at den døende må kunne få ta valget slik at verdigheten til vedkommende blir ivaretatt. |
|
|
|
#154 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Jau, men det er jo ein del av poenget mitt. Ein vil aldri kunne setje seg inn i den situasjonen det er å vere så sjuk og nedbrutt på førehand. Det blir like hypotetisk som å skulle forestille seg andre ting ein aldri har opplevd (samt dei emosjonelle følgjene av det). Det er enkelt for oss alle å hevde at vi aldri hadde latt oss mishandle av ein mann, eller at vi skal puste med magen og vere i zen under fødsel. Når ein brått er der er det langt frå sikkert at ein opplever situasjonen på den måten ein har førestilt seg. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tror du har helt rett i dette. Men mener du at det betyr at man skal ta mindre hensyn til ønskene hos den som ønsker dødshjelp? Eller mer hensyn?
|
|
|
#156 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
I eit samfunnsperspektiv synest eg det er svært skummelt å opne opp for å legalisere drap (som aktiv dødshjelp pr. i dag juridisk sett er karakterisert som). Det kan fort bli eit paradigmeskifte ein ikkje anar konsekvensane av. Eg ser absolutt dei liberalistiske autonomi-argumenta, men på eitt eller anna tidspunkt meiner eg at omsynet til samfunnet som heilskap må komme først. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
This is normal!
|
Sv: DødshjelpDet var et veldig interessant intervju med Stein Husebø i siste nummer av Morgenbladet (dessverre ikke tilgjengelig på nett for ikke-abonnenter). Fra artikkelen (sagt av Husebø):
Jeg forstår de som argumenterer for at enkeltmennesket skal ha rett til å avslutte sitt eget liv, men jeg tror ikke det er mulig å lage et forsvarlig system som kan hjelpe enkeltmennesket til dette.
|
|
|
|
#158 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg lander på den siden av gjerdet jeg også. Jeg ønsker heller at man skulle bli mer bevisst på om man skal sette inn livsforlengende behandling eller ei jeg. Jeg opplever det som et stort problem at eldre, svært syke mennesker blir utsatt for behandling som ofte blir påpushet av pårørende. Men det er på siden av denne debatten.
|
|
|
#159 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Det blir i så fall ein svært filosofisk autonomi-debatt om i kva grad ein i det heile tatt og på noko tidspunkt er 100 % tilregnelege. Det kan vel i ytterste konsekvens samanliknast med at normale folk ikkje kan uttale seg om pedofili, fordi dei ikkje har grunnlag for å forstå argumentasjonen. (Ja, eg er klar over at pedofilisamanlikninga er ein brannfakkel, men i og med at vi i denne debatten held autonomisprinsippet som fanesak bør ein også problematisere denne individsfriheita...) Sist redigert av Alfa : 02-06-09 kl 12:55. Årsak: leif |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg tror det som jeg gnager på, er at vi som er imot dødshjelp må innrømme at ved å gå imot aktiv dødshjelp så kommer det dermed til å forekomme at man gjør en del mennesker en urett, men at vi ofrer dem fordi konsekvensene for samfunnet blir for store.
|
![]() |
|
|