Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 10:31   #1
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det tror jeg så gjerne - men jeg antar jo at du ikke mener dette som et argument mot skolegang generelt?

Nei, poenget mitt er at man ikke kan argumentere for at nye statsborgere må kunne alt dette når så mange som er født og oppvokst ikke kan det. Man kan ikke automatisk alt man lærer om på skolen, dessverre. Jeg synes selvfølgelig likevel at alle norske borgere bør lære om disse temaene, selv om jeg synes Polyannas liste var svært omfattende.

Gammel 09-06-09, 10:46   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Nei, poenget mitt er at man ikke kan argumentere for at nye statsborgere må kunne alt dette når så mange som er født og oppvokst ikke kan det. Man kan ikke automatisk alt man lærer om på skolen, dessverre. Jeg synes selvfølgelig likevel at alle norske borgere bør lære om disse temaene, selv om jeg synes Polyannas liste var svært omfattende.

Ja, jeg synes heller ikke man skal være nødt til å kunne alt dette på en eksamen/overhøring, men jeg synes størstedelen av det høres rimelig ut hvis vi snakker om at man skal ha hørt om det, liksom. At man skal ha fått det fortalt og forklart, og kanskje også diskutert det litt i grupper eller noe sånt. Og så vet jeg ikke helt hva man skulle gjøre for å demonstrere at man har vært til stede, men her synes jeg ikke det burde være strenge krav til å kunne komme med enkeltfakta og årstall og sånt, altså.

Gammel 09-06-09, 10:56   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg synes heller ikke man skal være nødt til å kunne alt dette på en eksamen/overhøring, men jeg synes størstedelen av det høres rimelig ut hvis vi snakker om at man skal ha hørt om det, liksom. At man skal ha fått det fortalt og forklart, og kanskje også diskutert det litt i grupper eller noe sånt.

Ja, det er jeg helt enig med deg i - men det var ikke sånn jeg oppfattet hovedinnlegget.

Og så vet jeg ikke helt hva man skulle gjøre for å demonstrere at man har vært til stede, men her synes jeg ikke det burde være strenge krav til å kunne komme med enkeltfakta og årstall og sånt, altså.

Hvis man først kjører obligatoriske kurs om disse temaene, bør det kunne gå an å registrere oppmøte og deretter godkjenne/ikke godkjenne deltakelsen ut fra et minstekrav for oppmøte.

Gammel 09-06-09, 17:37   #4
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes alt som står i hovedinnlegget burde være del av et obligatorisk innføringskurs om hvordan det er å leve i Norge.

Jeg kan ikke helt se for meg at det skal bli en test som man må bestå for å få statsborgerskap.

Jeg mener også at alle innvandrere- uansett bakgrunn- burde gå gjennom et slikt kurs. Jeg kjenner mange vestlige innvandrere som er like lite oppdatert og integrert som mange ikke-vestlige innvandrere. Det bare synes ikke på samme måte.

Jeg kunne sikkert hatt godt av et slikt kurs når jeg flyttet hit, men som vestlig innvandrer var det ingen som fortalte meg om noe som helst- heller ikke om at jeg hadde krav på gratis norsktimer eller at det fantes noe annet tilbud for de som er ny i landet. Det tas som en selvfølge at vi fra Vesteuropa er "norske" nok i utgangspunktet. Det tror jeg er en farlig antakelse.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:37.