Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 10:27   #41
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Nå får dere fortsette uten meg.

:har spist rød-trekant-dop - er ikke tilregnelig:

Gammel 09-06-09, 10:27   #42
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har allmennfaglig utdanning og var skoleflink. Jeg kan likevel nesten ingenting om dette.

Nesten ingenting om hva? Jeg ser jo at det er ting på Polyannas liste som sikkert ser ukjente ut for mange, men mye av det blir jeg overrasket hvis du ikke kan noe om. 17. mai? At det er vanlig å gå på ski? At vi har statskirke, at det var vikinger her, at vi har en arbeidsmiljølov, at Sverige var nøytralt under krigen og mange nordmenn flyktet dit, at det var bare én norsk TV-kanal da vi var små og at NRK er statseid og lisensdrevet, for eksempel?

Gammel 09-06-09, 10:31   #43
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det tror jeg så gjerne - men jeg antar jo at du ikke mener dette som et argument mot skolegang generelt?

Nei, poenget mitt er at man ikke kan argumentere for at nye statsborgere må kunne alt dette når så mange som er født og oppvokst ikke kan det. Man kan ikke automatisk alt man lærer om på skolen, dessverre. Jeg synes selvfølgelig likevel at alle norske borgere bør lære om disse temaene, selv om jeg synes Polyannas liste var svært omfattende.

Gammel 09-06-09, 10:34   #44
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og du kaller MEG elitistisk?

Hehe, jeg ville vært HELT enig med førsteinnlegget ditt for noen år siden, men siden jeg ble kjent med DEG, så har jeg lært meg at det er forskjell på folk og at jeg ikke kan forvente at alle kan like mye som meg.

De aller fleste har ikke høyere utdanning, det bare virker sånn fordi vi vanker i slike miljøer.

At folkedypet er dypt, betyr ikke at jeg synes det er noe galt med dem som har lavere utdanning enn meg, jeg bare mener - inspirert av ting jeg har lært av deg - at vi må ta hensyn til det er forskjeller.

Gammel 09-06-09, 10:37   #45
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nesten ingenting om hva? Jeg ser jo at det er ting på Polyannas liste som sikkert ser ukjente ut for mange, men mye av det blir jeg overrasket hvis du ikke kan noe om. 17. mai? At det er vanlig å gå på ski? At vi har statskirke, at det var vikinger her, at vi har en arbeidsmiljølov, at Sverige var nøytralt under krigen og mange nordmenn flyktet dit, at det var bare én norsk TV-kanal da vi var små og at NRK er statseid og lisensdrevet, for eksempel?

Eh, jo. Men olje, næringsliv, samfunnsliv og politikk. Der kommer jeg veldig til kort.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:37   #46
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At det er vanlig å gå på ski?

Jo, DET har jeg fått med meg!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:38   #47
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde fått helt hetta om jeg skulle hatt en sånn test i irland, selv om jeg altså kan engelsk, har lest en del om irsk historie og samfunnsliv, men allikevel.

Gammel 09-06-09, 10:42   #48
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Eh, jo. Men olje, næringsliv, samfunnsliv og politikk. Der kommer jeg veldig til kort.

Det gjør nok ganske mange av oss, og jeg synes det ville være ambisiøst å forvente at folk flest (norske eller andre) skal kunne nok om næringsliv og politikk etter Polyannas målestokk. Men du vet at oljen er viktig og utvinnes i Nordsjøen, du vet at fiskerinæring er viktig (og sikkert at vi både fisker og foredler fisk), og at vi har streikerettigheter og tariffavtaler og oppsigelsesvern og slikt. Og du kjenner noenlunde til de norske politiske partiene, til valgordningen (stortingsvalg hvert fjerde år, kommune- og fylkestingsvalg hvert fjerde, og at man stemmer på lister/partier, ikke enkeltpersoner), til at Stortinget vedtar lover og sånt. Det meste av dette har vi vel fått med oss gjennom å bo i Norge og få med seg en og annen avis eller nyhetssending, det er ikke typisk "skolestoff" (selv om vi sikkert hadde om det på skolen også), og det er nyttige ting å ha med hvis man skal lære utlendinger noe om hvordan det er å bo i Norge.

Gammel 09-06-09, 10:43   #49
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Nå står jeg nok i fare for å fordumme debatten.

Men er det ikke engentlig en "likhet for alle"-tankegang som ligger bak at også nye statsborgere må igjennom kurs som skissert i hovedinnlegget?
Alle norske statsborgere skal ha vært igjennom en viss utdanning, det seg være gjennom obligatorisk grunnskole; eller obligatoriske kurs for "utenlandskfødte", eller hva vi nå kaller det?
Er det egentlig urettferdig, det??

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:46   #50
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Nei, poenget mitt er at man ikke kan argumentere for at nye statsborgere må kunne alt dette når så mange som er født og oppvokst ikke kan det. Man kan ikke automatisk alt man lærer om på skolen, dessverre. Jeg synes selvfølgelig likevel at alle norske borgere bør lære om disse temaene, selv om jeg synes Polyannas liste var svært omfattende.

Ja, jeg synes heller ikke man skal være nødt til å kunne alt dette på en eksamen/overhøring, men jeg synes størstedelen av det høres rimelig ut hvis vi snakker om at man skal ha hørt om det, liksom. At man skal ha fått det fortalt og forklart, og kanskje også diskutert det litt i grupper eller noe sånt. Og så vet jeg ikke helt hva man skulle gjøre for å demonstrere at man har vært til stede, men her synes jeg ikke det burde være strenge krav til å kunne komme med enkeltfakta og årstall og sånt, altså.

Gammel 09-06-09, 10:52   #51
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Nok en gang, som innvandrer syns jeg dette er en merkelig debatt. Skulle jeg måtte sette meg på skolebenken for å lære en hel masse ting som en stor andel innfødte franskmenn ikke aner noe om? Må jeg ta fri fra jobben for å være med på dette? Og hvordan skal man måle at jeg har "hørt om" Sarkozy, Saint Barthélemy-massakren og de viktigste franske vinregionene, for eksempel?

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:56   #52
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg hadde fått helt hetta om jeg skulle hatt en sånn test i irland, selv om jeg altså kan engelsk, har lest en del om irsk historie og samfunnsliv, men allikevel.

Hvorfor skulle du få hetta av det. Etter et visst antall timer/kvelder med undervisning hadde du sikkert klart å svare på noen spørsmål.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:56   #53
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg synes heller ikke man skal være nødt til å kunne alt dette på en eksamen/overhøring, men jeg synes størstedelen av det høres rimelig ut hvis vi snakker om at man skal ha hørt om det, liksom. At man skal ha fått det fortalt og forklart, og kanskje også diskutert det litt i grupper eller noe sånt.

Ja, det er jeg helt enig med deg i - men det var ikke sånn jeg oppfattet hovedinnlegget.

Og så vet jeg ikke helt hva man skulle gjøre for å demonstrere at man har vært til stede, men her synes jeg ikke det burde være strenge krav til å kunne komme med enkeltfakta og årstall og sånt, altså.

Hvis man først kjører obligatoriske kurs om disse temaene, bør det kunne gå an å registrere oppmøte og deretter godkjenne/ikke godkjenne deltakelsen ut fra et minstekrav for oppmøte.

Gammel 09-06-09, 10:58   #54
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Og hvordan skal man måle at jeg har "hørt om" Sarkozy, Saint Barthélemy-massakren og de viktigste franske vinregionene, for eksempel?

Hvordan måle? Jeg skjønner ikke helt hva du mener, hvis du f.eks hadde gjennomgått 10 kvelder med kurs om forskjellige emner som var nyttige-viktige å vite for å bo og leve i Frankrike med de forskjellige rettigheter og plikter statsborgerskapet innebar, så fikk du en slutttest med spørsmål om dette. Er ikke dette bare et gode for nye statsborgere, å få enn viss innføring og opplæring om landet de ønsker å bli statborgere av?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 11:01   #55
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Nok en gang, som innvandrer syns jeg dette er en merkelig debatt. Skulle jeg måtte sette meg på skolebenken for å lære en hel masse ting som en stor andel innfødte franskmenn ikke aner noe om?

Ja, men de har jo vært igjennom det. Eller skulle ha vært i det minste. Grunnskole er vel obligatorisk i Frankrike også?
Du kommer sikkert til å glemme alt du har lært på "statsborgerskapskurset", du også med tiden.

Gammel 09-06-09, 11:02   #56
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvorfor skulle du få hetta av det. Etter et visst antall timer/kvelder med undervisning hadde du sikkert klart å svare på noen spørsmål.

Eh..kanskje? Men bra nok? I tilstrekkelig grad til å være verdig opphold/statsborgerskap? Det ville jo være nok til å skremme de fleste.

Gammel 09-06-09, 11:04   #57
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvordan måle? Jeg skjønner ikke helt hva du mener, hvis du f.eks hadde gjennomgått 10 kvelder med kurs om forskjellige emner som var nyttige-viktige å vite for å bo og leve i Frankrike med de forskjellige rettigheter og plikter statsborgerskapet innebar, så fikk du en slutttest med spørsmål om dette. Er ikke dette bare et gode for nye statsborgere, å få enn viss innføring og opplæring om landet de ønsker å bli statborgere av?

Da er vi tilbake til tanken om en test, og som sagt – jeg blir provosert av tanken på å skulle bli avkrevd bevis for kunnskaper som mange innfødte franskmenn ikke har.

Men selvsagt burde jeg sikkert vært kjempetakknemlig over en mulighet til å bruke ti obligatoriske kvelder på skolebenken for å få informasjon om en rekke ting som jeg allerede vet fra før, dersom denne plikten eksisterte.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 11:07   #58
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Eh..kanskje? Men bra nok? I tilstrekkelig grad til å være verdig opphold/statsborgerskap? Det ville jo være nok til å skremme de fleste.

Jeg ser ikke for meg at ved første gangs stryk,så er det på hodet ut. l
Det må da finnes konte-muligheter. Det gjør det jo overalt ellers.

Gammel 09-06-09, 11:09   #59
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor er folk så redde for å sette krav til folk som søker om norsk statsborgerskap?
Jeg syns at et kurs med evt en liten test på slutten må være helt greit.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 11:19   #60
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke fakta om næringsliv osv er det essensielle her, men heller ting som går på praktiske kunnskaper for å leve i vårt samfunn.

Det er ikke fakta som er viktigst i så måte men alle de uskrevne "reglene" og normene som finnes i samfunnet. Dette er ting vi ofte ikke vet at vi vet, og som innvandrere ikke vet at de ikke vet. Det er ikke noe problem med de tingene mennesker vet at de ikke vet, den informasjonen kan de skaffe seg, men det man ikke vet at man ikke vet, og tar for gitt der ligger problemet.

F.eks fakta om hva som forventes med tanke på arbeidsliv, sykdom osv. Da tenker jeg på noe som enkelt som egenmeldinger osv. Greit nok at mange nordmenn missbruker dette og tror det er dager "de har", men dette er et gode folk bør vite om og regelene rundt det. Varsling ved sykdom osv.

Ikke bare lære folk om rettigheter men også om plikter og forventninger til borgere.

Folkeregiser, flyttemeldinger, selvangivelse, skatt osv.

Regler om barn, skoleplikt osv. Hva som vurderes som adekvat omsorg osv. Dette er ikke universielt.

Kvinnesyn, likestilling mm. Dette burde være selvsagt, men jeg mener det ikke er det for alle kulturer men at det er selvsagt her og bør undervises i at det her er selvsagt og ikke noe en kan "melde seg ut av".

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:45.