Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-09, 22:28   #1
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Bare litt nysgjerrig; du er nordisk sant? Må du ha oppholdstillatelse? Har du papirer på at du har permanent oppholdstillatelse?

Nei, jeg er nederlandsk statsborger. Mannen min er dansk. De første par år fikk jeg oppholdstillatelse for 1 år ad gangen, som familiesammenført. Etter det fikk jeg bosettingstillatelse (= permanent opphold). Jeg mener at den fortsatt er betinget av, at ekteskapet mitt består og at jeg bor sammen med mannen min. Tillatelsene blir klistret i passet, og de koster over en tusenlapp hver.

Mannen min og sønnene vores har alle danske pass og trenger ikke oppholdstillatelse.

Gammel 11-06-09, 22:38   #2
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, det er interessant at USAs "kast ut på dypet og klar deg selv, men jobber du hardt kommer du også til å klare deg VELDIG bra" ser ut til å fungere veldig mye bedre enn vår velferdsmodell.

Men det KAN komme av at vi får ganske andre innvandrergrupper hit.

Men somaliere klarer seg fint i statene, faktisk.

Men er det den samme gruppen somaliere som kommer hit? For det er ikke en homogen gruppe. Noen av de første som kom til Norge, og blant annet bosatte seg i Skien, var høyt utdannete mennesker fra storbyer, som fint klarte å integrere seg. Analfabetene fra langt ut på bøgda som plutselig befant seg midt i Oslo, har større problemer.

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Nei, jeg er nederlandsk statsborger. Mannen min er dansk. De første par år fikk jeg oppholdstillatelse for 1 år ad gangen, som familiesammenført. Etter det fikk jeg bosettingstillatelse (= permanent opphold). Jeg mener at den fortsatt er betinget av, at ekteskapet mitt består og at jeg bor sammen med mannen min. Tillatelsene blir klistret i passet, og de koster over en tusenlapp hver.

Mannen min og sønnene vores har alle danske pass og trenger ikke oppholdstillatelse.

De som gifter seg med nordmenn har tre år "på prøve" før de evt kan skille og ha selvstendige rettigheter. Gjelder ikke det samme for deg?

Gammel 12-06-09, 00:06   #3
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

De som gifter seg med nordmenn har tre år "på prøve" før de evt kan skille og ha selvstendige rettigheter. Gjelder ikke det samme for deg?[/quote]

Har ikke prøvd det men på hvert vedtak har ekteskapets beståelse vært anført som betingelse. Man kan søke enten p.g.a. familiesammenførsel eller p.g.a. jobb. Søker du opphold på annen grunnlag enn det som har skaffet tidligere tillatelser, begynner du forfra i "ansiennitet". Jeg begyndte å søke som familiesammenført, og fortsatte med det.

Forøvrigt positionerer jeg meg selv tydeligvis som innvandrer og familiesammenført hustru når slikt kommer opp i samtaler eller i min undervisning. På samme måte er jeg tydelig på at barna mine har "minoritets(språklig) bakgrunn", siden vi ikke taler norsk hjemme (ikke mannen og jeg, iallefall...) og ikke har samme kunnskap om Norge og norsk språk som mange nordmenn har. Selvsagt er vi privilegerte og kulturforskjellene mellom der-hvor-vi-kommer-fra og Norge er ikke så store som for mange andre, men prinsipielt sett er vi i samme situasjon.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.