Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?
Jeg er human-etiker, og er sterk motstander av å drive forkynning i noen som helst form overfor "forsvarsløse" barn. Men likevel; jeg har faktisk til nå gått med på at MK er på juleavslutning i kirken med barnehagen - og jeg har heller ikke protestert på at presten er med på påskefrokost i barnehagen osv. Jeg har tenkt som så at vi tross alt lever i en kultur som er veldig preget av lutheransk kristendom, og at det kan være greit å kjenne den religionen litt bedre enn andre.
Men jeg kjenner at denne diskusjonen har vippet meg over mot "nei"-siden. (Dvs. ja-siden i denne avstemningen...) For det er klart at det blir feil - grunnleggende feil! - å markere avslutningen av et semester og kalenderår på en måte som ekskluderer og dermed kanskje stigmatiserer. Hvorfor i all verden skal man egentlig bruke et forkynnelseslokale til en slik markering? Kan man ikke for eksempel lage en lysfest i stedet; markere at solen snur og at vi er på bunnpunktet i årets syklus?
|