Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør julegudstjenesten kuttes ut i skoletiden?
Ja 37 45,12%
Nei 40 48,78%
Vet ikke 5 6,10%
Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-06, 20:25   #121
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Som dere ser, har jeg rettet det, det gjelder bare småskolen. Jeg skrev også KAN, ikke at de ikke SKAL. Stor forskjell.

Ok. Egentlig er det ikke så rart. For første til fjerdeklassinger er det jo lettere å identifisere seg med det som er nært, dog tror jeg at de fleste er innom de fleste religioner. Det er i alle fall det jeg har sett rundt på skoler.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 20:26   #122
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Hva mener du med småskolen, 1.-3. klasse? Jeg har ikke hørt det begrepet i bruk siden jeg selv gikk på skolen tror jeg.

Jeg regner med at det er det. Det står i læreplanen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 20:26   #123
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Hva mener du med småskolen, 1.-3. klasse? Jeg har ikke hørt det begrepet i bruk siden jeg selv gikk på skolen tror jeg.

Småskolen = 1-4
Mellomtrinnet = 5-7

Gammel 30-12-06, 20:28   #124
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for oppklaring, jeg har egentlig bare tenkt på det som barneskolen de første 7 årene og ungdomsskolen de tre siste.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 20:29   #125
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Takk for oppklaring, jeg har egentlig bare tenkt på det som barneskolen de første 7 årene og ungdomsskolen de tre siste.

Det gjør nok de aller fleste.

Gammel 30-12-06, 20:29   #126
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har noen av dere vært med på disse skolegudstjenestene?

Synes ikke det er forkynnelse på dem, jeg - iallfall ikke her på stedet. Her er det mer fortelling og dramatisering, synes jeg.

For dem som ikke tror på Gud og Jesus, og ikke vil at barna skal høre om dem; feirer dere jul? Isåfall hvorfor?

Gammel 30-12-06, 20:35   #127
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Har noen av dere vært med på disse skolegudstjenestene?

Synes ikke det er forkynnelse på dem, jeg - iallfall ikke her på stedet. Her er det mer fortelling og dramatisering, synes jeg.

For dem som ikke tror på Gud og Jesus, og ikke vil at barna skal høre om dem; feirer dere jul? Isåfall hvorfor?

Jeg har vært med på en god del av disse gudstjenestene, ja.

Den siste jeg var på inneholdt følgende:

- skolekorpset spiller
- skolekoret synger
- dramatisering av juleevangeliet
- opplesing av juleevangeliet av elever
- en liten preken hvor presten snakket om behovet vi mennesker har for å bli sett
- sang av tre lærere

Innimellom var det tenning av adventskransen og julesanger.

Gammel 30-12-06, 20:36   #128
Solen
Tusenkunstner

Solen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Til dere som tror det forkynnes i KRL timer og i julavasluttninger, det er IKKE LOV MED FORKYNNING i barnehage og skole. ( Er førskolelærer selv og har lest barnehageloven).

Gammel 30-12-06, 20:37   #129
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Du behøver ikke å beklage at du quotet meg, det er helt greit.

Nå har mitt hovedpoeng vært at jeg ikke ønsker forkynning i skolens regi. I mitt hode er dette indirekte inkluderende. For alle. Når det kommer til Jehovas vitner så synes jeg det er noe mer innviklet. Som jeg skrev over her synes jeg det er svært viktig å lære om andres religioner, men ikke på en forkynnende måte. På denne måten tenker jeg at man kan bli mer empatisk ovenfor andre menneskers tro, og at det vil være forebyggende i forhold til konflikter. Det handler om respekt. Dersom det er slik at Jehovas vitner ikke kan ta del i informasjon om andre religioner, synes jeg det er viktigere at informasjon om de ulike trosretningene kommer ut enn at Jehovas vitner får delta.

Jeg tar gjerne i mot motargumenter, men dette er etisk vanskelig - men jeg jeg føler det nå en gang slik jeg skriver.

Hei på deg mamsen
Jeg har ikke fått med meg alt du har skrevet så det er bra at du presiserer hovedpoenget

Min argumentasjon er ut ifra spørsmålet i hovedinnlegget: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Noen her nevnte at julegudstjeneste kan virke ekskluderende for de som ikke er kristne. Dermed nevner jeg Jehovas vitner. For dem så blir det ekskluderende så lenge vi markerer julen i skolen.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 20:38   #130
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg har vært med på en god del av disse gudstjenestene, ja.

Den siste jeg var på inneholdt følgende:

- skolekorpset spiller
- skolekoret synger
- dramatisering av juleevangeliet
- opplesing av juleevangeliet av elever
- en liten preken hvor presten snakket om behovet vi mennesker har for å bli sett
- sang av tre lærere

Innimellom var det tenning av adventskransen og julesanger.

Tror det er den vanligste måten å gjøre det på. Så heldige dere er som har både skolekorps og skolekor.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 20:42   #131
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Tror det er den vanligste måten å gjøre det på. Så heldige dere er som har både skolekorps og skolekor.

Skolekoret hadde halvert seg siden i fjor, så det ser ikke lyst ut.

Gammel 30-12-06, 21:00   #132
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Les hele tråden. Evt. stikk innom denne tråden.

Gammel 30-12-06, 21:01   #133
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Er det litt vanskelig å forstå? Det er ingen som sier at vi ikke skal snakke noe om grunnene til at jul feires i dag. Det eneste som sies er at man ikke ønsker forkynning. Kanskje du ikke vet hva forkynning er?

Joda, jeg vet det.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:01   #134
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Solen, her.

Til dere som tror det forkynnes i KRL timer og i julavasluttninger, det er IKKE LOV MED FORKYNNING i barnehage og skole. ( Er førskolelærer selv og har lest barnehageloven).

Jeg vet det ikke er lov. Jeg vet også at det gjøres. Hvordan ellers vil du beskrive en julegudstjeneste?

Gammel 30-12-06, 21:04   #135
Solen
Tusenkunstner

Solen sin avatar

Standard

Jeg vet det ikke er lov. Jeg vet også at det gjøres. Hvordan ellers vil du beskrive en julegudstjeneste?

Det er forskjell på å lese et juleevangeliet og snakke om nestekjærlighet enn å si at det å tro på Gud/ Jesus er det eneste rette og at man går i fortapelse hvis man ikke tror på det.

Jeg tror forøvrig at denne diskusjonen blir mer rellevant hvis man bestemmer seg for å skille stat og kirke.

Gammel 30-12-06, 21:06   #136
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg tror forøvrig at denne diskusjonen blir mer rellevant hvis man bestemmer seg for å skille stat og kirke.

Hvis vi endelig får et skille av kirke og stat vil jeg syns det er direkte frekt å fortsette med skolegudstjenester.

Skulle det ikke skje syns jeg allikevel at det er en interessant diskusjon, i og med at forkynnelse ikke er lov allerede. Det er riktignok en diskusjon som ikke burde eksistert, men men.

Gammel 30-12-06, 21:09   #137
Solen
Tusenkunstner

Solen sin avatar

Standard

Hvis vi endelig får et skille av kirke og stat vil jeg syns det er direkte frekt å fortsette med skolegudstjenester.

.

( Får ikke vekk smilyen din...)

Jeg mener også at diskusjonen rundt dette blir anderledes da. Som kristen selv, klarer heller ikke jeg da å være bastant på at det skal opprettholdes skolegudstjenester.

Gammel 30-12-06, 21:11   #138
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

( Får ikke vekk smilyen din...)

Jeg mener også at diskusjonen rundt dette blir anderledes da. Som kristen selv, klarer heller ikke jeg da å være bastant på at det skal opprettholdes skolegudstjenester.

Jeg syns ikke det er noe "must" å ikke være kristen for å ønske slutt på skolegudstjenester. Jeg regner med at kristne også skjønner at det ikke nødvendigvis er helt OK, selv om de liker det selv. Akkurat som jeg liker å spille rock kjempehøyt så har jeg forståelse for at naboene mine kanskje ikke syns det samme.

Gammel 30-12-06, 21:12   #139
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Er litt redd for at færre gifter seg og færre døper seg og konfirmerer seg i
kirken hvis dette skal skilles, for da vil dette koste mye penger.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 21:14   #140
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Er litt redd for at færre gifter seg og færre døper seg og konfirmerer seg i
kirken hvis dette skal skilles, for da vil dette koste mye penger.

Er det ikke bedre at vi bruker kirken fordi vi faktisk tror på det som blir sagt der, ikke fordi det er en "vakker og billig" løsning?

Gjør det egentlig noe om færre gifter/døper/konfirmerer seg i kirken?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.