|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Textrovert
|
![]() Sv: Er vi nødt til å få med oss absolutt alt?Nå har vi bare ett barn i arrangementsalder, så det er overkommelig. Det betyr ikke at vi gleder oss til arrangementene. Poden har en autismespekterdiagnose, og han liker for eksempel ikke at ting er annerledes, store folkemengder, allsang, å være med på oppvisninger, osv. Så vi strever veldig med å få han til å gjøre noe annet enn henge rundt beina våre, gjemme ansiktet og si at han vil hjem. Så for oss er slike ting ikke annet enn sosial trening og beintøft arbeid både for han og for oss foreldre. Hadde det blitt svært mange slike arrangementer på kort tid, så hadde vi kuttet noe for å skjerme barnet.
![]() |
#42 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Er vi nødt til å få med oss absolutt alt?
Det gjør vi og. Hvis det er ting hverken ungene eller vi har lyst til så blir vi hjemme. Det er mange ganger at ungene heller vil være hjemme enn å reise noe sted for de koser seg med vennene sine og det syns jeg er helt greit. Har noen av ungene lyst og noen ikke så vurderer vi fra gang til gang hva vi skal gjøre. Noen ganger dropper vi det og noen ganger reiser vi.
![]() |
#43 |
Rastløs dagdrømmer
|
Jeg er veldig enig med deg. Jeg tror det er litt misforstått å føle at man må dra på alt som har med barna å gjøre på grunn av barna. Barn blir også stresset, men de er sjelden i stand til å se konsekvensen av hvorfor de er det. Kanskje er det vi voksne som tror at vi hele tiden må organisere ting for barna våre for at de skal ha det bra.
![]() |
#44 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Er vi nødt til å få med oss absolutt alt?Jeg synes ikke at det er så mye. Vi har en avslutning med klassen til storesøster og en sommerfest i barnehagen. Og så har jeg avslutning med jobben, men det er en hyggelig fest, som jeg har lyst til å få med meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
I mål
|
Jada, og arrangementer kan det, som Mandarin påpekte, være vrient å prioritere bort, således vil det alltid bli mer før jul og sommer for eksempel. Jeg dropper heller ikke avslutninger for barna etc, men mannen og jeg dropper flere ting i juni fordi vi ikke synes det er greit at en av oss er ute av huset hver eneste ettermiddag og kveld, og fordi vi ikke vil at S skal ha barnevakt hver helg i juni. For eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
Jeg er enig i mye av det du har skrevet tidligere her og mener det er svært viktig at vi som voksne gjør noe fornuftige valg som kommer barna og hele familien til gode. Dette gjelder hele året, men i desember og juni er det særlig merkbart.
![]() |
#48 |
Smugleser
|
![]() Sv: Er vi nødt til å få med oss absolutt alt?Vi har ikke all verdens, noen bursdager og en barnehageavslutning pluss en tilstelning på en av barnehageavdelingene. Ingen grunn til å sutre her, altså, men det hjelper selvsagt at ingen av barna er med på mange ekstraaktiviteter. Den ene Andungen var med på, har ikke avslutning.
![]() |
#49 |
I mål
|
I hovedinnlegget snakket jeg i utgangspunktet ikke bare om junimåned, men hele året, og jeg mente både voksne og barn - med utgangspunkt i hovedinnlegget der jeg refererte til avisartikkelen der barselgruppa for valpen og 50-årsdager var en del av junis tidsklemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Live and let live
|
![]() Sv: Er vi nødt til å få med oss absolutt alt?Jeg er litt trist fordi sommerfesten i barnehagen og på skolen er på samme dag og tid.
![]() |
#51 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Superaktiv
![]() ![]() |
Konkret og oppklarende, og jeg er enig. Hver familie må vel finne sine varianter mht å begrense seg, men de voksne er ansvarlige for å ta en titt på uka/året(!) og vurdere hva som gir familien et passende tempo. Her er det feks uaktuelt å ha organiserte aktiviteter hver ettermiddag. Det vil delvis spolere middagen vår, og den er viktig for oss. Annet for andre. Men å klage på at man har det for travelt over tid, det blir feil, synes jeg. De fleste kan gjøre noe med sin egen situasjon. Det er vel kanskje et av dine hovedpoeng, og da ikke bare at man kan, men at man også bør gjøre det.
![]() |
#55 |
Superaktiv
![]() ![]() |
Ikke ukjent for meg å ramle ned på klisjéene. For klissete?
![]() |
#56 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Fola Blakken
|
Ja, sant?
![]() |
![]() |
#58 |
Superaktiv
![]() ![]() |
Selvfølgelig. Prioriteringene gikk vel mer på sosiale aktiviteter. Man forholder seg til livets og hverdagens (hårde?) realiteter.
![]() |
#59 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er vi nødt til å få med oss absolutt alt?Jeg er som 007. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Er vi nødt til å få med oss absolutt alt?Vi dropper sommeravslutningen for oppvekstsenteret i kveld.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|