Sv: Hva er dine tre hjertesaker?
Kan ikke bruke mye tid nå, og det er nok dumt etter en sånn brannfakkel. Hadde ikke trengt sette ting så på spissen. Beklager det. Siden flere har reagert på det med religion for å oppføre seg pent, skal jeg svare på det:
Er agnostiker selv, bare så det er nevnt. Jeg tror mennesker trenger ting å tro på. Også religion. Fokus på hvordan man skal oppføre seg. Og i mange tilfeller, noe å klamre seg til. Religion er ikke dumt. Det er ikke feil. Det kan misbrukes som alt annet. Å tro verden blir bedre uten religiøse mennesker, mener jeg er korttenkt.
For meg er vår kristne kulturarv en fin ting. Det er mye negativt, og det sa jeg også. Men det er også mye bra. Og det meste er helt ufarlig. Det råder en antikristen holdning jeg syns har noe paranoid over seg. Foreldre nekter unger å delta på gudstjenester, julemesser etc. Og viser barna åpenlyst at kristne tror på tull. Er det å lære barna respekt for andre og at ikke alle er like? Samtidig forteller de om nissen, han er grei. Jeg skjønner ikke at presten en gang i året er så mye farligere enn nissen, jeg.
|