|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Jeg kan ikke svare for Monsoon, men for min del mener jeg at folk gjerne må bo i distriktene så mye de vil (:edel: ), men jeg synes ikke samfunnet skal bruke store ressurser på å opprettholde det.
|
|
|
#82 |
|
Passiv
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Så kysten av Øst-Finnmark kan godt være små feriebyer med besøk kun om sommeren? Trenger ikke å ha folk boende andre steder enn Alta, Kirkenes og Hammerfest? I første omgang, liksom, før disse byene også blir overflødige og alle flyttes til Osloområdet? Eller kanskje vi kan sende asylsøkerne dit? |
|
|
|
#83 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?
Jeg tenker også at det må finnes en mellomting mellom å tvangsflytte alle til indre Østland og den sterke distriktspolitikken som har blitt kjørt i Norge. Jeg synes det koster for mye penger rettt og slett. For eksempel er helsevesenet mye dyrere på grunn av alle de små sykehusene som finnes, og man burde virkelig få sentralisert sykehusdriften.
|
|
|
#85 |
|
Peppy!
|
Nå hadde jeg tenkt å finne ut hvor stor andel av maten i Norge som importeres, og hvor lenge vår egen matproduksjon ville holde oss i live dersom noe slik skulle skje, men har ikke hatt tid til å lete. Men jeg kjøper altså ikke umiddelbart at å subsidiere landbruk så hardt som vi gjør er den mest effektive måten å sikre mattilgang i tilfelle krise.
Nå ser jeg at både Esme og Scarlett har svart på det, så jeg bare bekrefter det samme. Jeg ser ikke noen hensikt i å subsidiere folks ønske om å bo i grisgrendte strøk. Folk må selvfølgelig få lov til det, men jeg ønsker altså ikke å betale for det. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Einsam
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Det koster da penger med tettbefolkede strøk også, ikke bare i distriktene. I store byer er veinettet bedre, større og blir bedre vedlikeholdt. Det finnes kollektivtransport, kulturelle tilbud for de fleste, og jeg tør påstå at man har et generelt bedre tilbud enn de som bor i disktriktene. Helt naturlig det, jeg har ikke noe i mot det. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Klima og miljø (herunder også offentlig transport)
|
|
|
#89 |
|
Prettiest mess ever seen
|
For min del trenger det ikke å være feriebyer en gang. :generøs: Jeg synes ikke det er viktig at folk bor på spesielle steder, punktum.
|
|
|
#91 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?De trenger ikke å bo i by for min del. De kan bo akkurat hvor de vil. Jeg vil bare ikke betale for det.
|
|
|
#92 |
|
can-jur
|
Vi har en selvforsyningsgrad på ca 50%.
|
|
|
|
#93 |
|
Einsam
|
Men reise på ferie til landet skal man helst gjøre. Hadde ikke blitt mye ferie om det ikke hadde bodd noen der da. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Mother of Dragons
|
Eeeeeh, what?
|
|
|
#95 |
|
Einsam
|
Mange byfolk reiser jo ofte ut av byen for å feriere, da gjerne på bygdene, hvor de har hytte. Der bor det også folk, som jobber med turisme, for eksempel. Hadde ikke blitt mye hytteferie om det ikke hadde bodd folk på landet. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Mother of Dragons
|
Hadde ikke blitt mye hytteferie om det ikke hadde vært fastboende der? Det kan da umulig være mange som hadde fått hytteferien sin ødelagt av det?
|
|
|
#97 |
|
Einsam
|
Jeg har jobbet med vinterturisme noen år, og tro meg - veldig mange byfolk forventer å få servert alt når de er på ferie også. Nå snakker jeg ikke om hytteferie på snaufjellet, men jul-, vinter- og påsketurister som skal "slappe av" borte hjemmefra. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Vi vet alle at denne distriktsdiskusjonen ikke fører noe sted hen. Faktum er at mange norske småsamfunn, i tillegg til å være pengesluk uten like, er så dysfunksjonelle og påfører mange av de som bor der så store lidelser og problemer at å kutte subsidiene ikke er godt nok; hvis vi skal finansiere noe er det at folk skal flytte derfra. Frivillig betale for at noen skal bo der? In your dreams. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Peppy!
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Floksa: Ved f eks langvarig krig så vil vi ikke engang klare å produsere mat. Får ikke tak i drivstoff til traktorer, ikke fullgjødsel å få kjøpt osv. I slike situasjoner må vi satse på lager. Jeg er hellig overbevist om at med de pengene som går til landbruk vil det finnes vesentlig bedre metoder å sikre mattilgangen på enn å satse på massiv kornproduksjon ved kriser. Hvilke metoder det er skal ikke jeg foreslå, det er ikke mitt felt. Men at de finnes er jeg sikker på. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Mother of Dragons
|
Jo, men samfunn som har store inntekter av turisme, så greier de jo seg uten subsidier da. Det som menes i denne tråden er at man mener at pengene som går til distriktspolitikk hadde vært bedre brukt på andre ting.
Eller så kan man utvikle total aversjon mot bygder etter å ha bodd der noen år. Har jeg hørt.
Du synes ikke det? Hehe. Neivel.
|
![]() |
|
|