Sv: En blogg på valgdagen
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Jeg tror til og med at de fleste arbeidstakere setter pris på tilbakemeldinger om jobben de gjør. Og for yrkesGRUPPER tror jeg det er en stor fordel at de som ikke egner seg i jobben lukes ut. Dessuten skal vi ikke glemme at HOVEDMÅLET med evalueringer er jo ikke å si opp folk, men å lære folk hvordan de utfører jobben sin bedre. Dette tror jeg det er mye større kultur for i mange andre bransjer, også i offentlig virksomhet, enn hos lærere.
Eg hadde satt stor pris på å få ei grungdig og god tilbakemelding om korleis eg fungerer som lærar og kvar eg kan bli betre. Dei fleste lærarar gjennomfører slike evalueringar sjølv. Men når byråkratiet, som ikkje kjenner verken studieprogramma sine særtilhøve eller metodiske utfordringar, skal overta så blir det eit skudd i blinde. Ei reell undervisningsevaluering vil verte ekstremt dyr og ressurskrevjande om den skal kunne brukast til noko anna enn å luke ut dei som overhodet ikkje fungerer.
Og for ordens skuld: lærarar blir i likheit med andre evaluerte av personalansvarleg på medarbeidarsamtale.
Sist redigert av Alfa : 14-09-09 kl 12:24.
|