Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En blogg på valgdagen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-09, 12:27   #81
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og nå skal jeg bli litt dyp, for jeg tror litt av problemet ligger i at lærere ikke alltid er like gode ledere. De er pedagoger, men glemmer hva som ligger i klasseledelse. Jeg vet at lærerne på vår skole har hatt kurs i klasseledelse, men i hverdagen merkes det lite. De må administrere og organisere klassen, det gjør seg ikke av seg selv.

Korleis i alle dagar kan du skilje mellom klasseleiing og pedagogikk? Det er jo som å skilje mellom organisasjonsleiing og organisjasjonspsykologi.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 12:27   #82
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan ikke måle dagens rød-grønne skole før de som går der nå går ut. Når vi har sett effekten av full barnehagedekning over tid, av lærere med mer etterutdanning og et mer individuelt opplegg. Dagens skole har tatt innover seg mye av det som er bra med Montesorriskolen, bla.

Jeg er ikke naiv i fht at skolen sliter på en del punkter en del steder. men det som er problemet er feks at unger kommer fra så ulike hjem med ulike ressurser. Forskjellene blir ikke mindre av at vi måler dem mer. Forskjellene blir mindre, dersom vi utjevner mer. Viktige elementer er gratis kjernetid, så innvandrerungene kan mer norsk når de begynner på skolen. At barnevern og PPT kommer tidligere inn og kan støtte familiene. At man tar tak i vold i nære relasjoner og hjelper barn og kvinner som lever med voldelige menn. At man slutter med lekser, der bare de ressurssterke familiene kan hjelpe. At man sørger for at ungene får mat og fysisk aktivitet.

At vår skole er kjempebra er fordi skolekretsen består av ressurssterke hvite med forholdsvis høy utdanning. Lærerne kan bruke tid på LÆRING, de slipper å bruke tid på disiplin og sosialarbeid. Når tingene rundt ungene fungerer, så blir det mer læring, og den blågrå siden ser ikke disse sammenhengene og tenker at mer måling er svaret.

Og at det er gått bra med deg, betyr ikke at måling og evaluering er bra for alle. Konkurranse er vel bare gøy, dersom man vinner en gang i blant?

Gammel 14-09-09, 12:34   #83
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg hadde satt stor pris på å få ei grungdig og god tilbakemelding om korleis eg fungerer som lærar og kvar eg kan bli betre. Dei fleste lærarar gjennomfører slike evalueringar sjølv. Men når byråkratiet, som ikkje kjenner verken studieprogramma sine særtilhøve eller metodiske utfordringar, skal overta så blir det eit skudd i blinde. Ei reell undervisningsevaluering vil verte ekstremt dyr og ressurskrevjande om den skal kunne brukast til noko anna enn å luke ut dei som overhodet ikkje fungerer.

Og for ordens skuld: lærarar blir i likheit med andre evaluerte av personalansvarleg på medarbeidarsamtale.

Jeg regner ikke medarbeidersamtale som en evaluering av den typen jeg snakker om.

Jeg husker fra min tidlige studietid... den gang da... mellom øl og nachspiel hendte det jeg deltok på forelesninger.

Det interesserte meg å lese om styringsformer i samfunnet. Teknokrati, byråkrati, demokrati. Hvorfor vil vi ikke ha et teknokratisk samfunn? Hvorfor vil vi ikke la alle yrkesgrupper styre seg selv, og bare kutte ut politikerne? De er jo fagfolk, så de vet best. Lærere, for eksempel. Eller ingeniører. Hvorfor skal politikerne blande seg borti hvis fagfolkene vil bygge en ny vei, en jernbane eller et industriområde? De er jo ikke kvalifisert?

Jo, for dette er basisen i demokratiet. For selv om man rent teknisk sett kan si at det er ypperlig å bygge et industriområde akkurat der, så kan det hende at det finnes andre samfunnsinteresser som taler i mot. Miljøvern, turområde, verdifull vegetasjon, for eksempel. Og akkurat det samme mener jeg gjelder i forhold til alle andre yrkesgrupper. Vi burde ikke, som samfunn, gi slipp på kontrollen og la fagfolkene styre. Vi burde som demokratisk samfunn sørge for demokratisk styring av fagfolkene, ikke motsatt.

Ja, lærere er fagpersoner, og de har masse å bidra med. Men likevel mener jeg at det er noen ANDRE som skal ha rett til å bestemme hvordan skolen skal fungere. Dette bør de selvsagt gjøre i medvirkning med pedagogene, fagpersonene, men til syvende og sist kan det hende at fagfolkenes oppfatninger ikke er helt i tråd med samfunnets interesser.

Det er i fagfolkenes interesse å få bestemme selv. Men det kan være i samfunnets interesse å si noe om hva elevene skal lære, hva lærerne skal prestere. Det er samfunnet, vi, skattebetalere, osv, som lønner lærerne, og betaler for skolene. Selvsagt skal vi ha noe å si om utbyttet av dette.

For å ta et eksempel som jeg ikke aner hvor relevant det eventuelt er, dette med spesialundervisning. Før i tiden var det spesialskoler som gjaldt. Ja, og så var det en del elever som man ikke gadd bruke ressurser på, for han eller hun kom det jo aldri til å bli noe av likevel. Men så bestemte noen at man skulle prøve å tilrettelegge for alle elever i den offentlige skolen. Det kan godt hende at noen pedagoger ville ment det ene eller det andre om denne saken som prinsipp. Skal elever med ekstra utfordringer tas vare på av offentlig skole, eller bør vi ha spesialskoler / spesialklasser? Hvilke elever skal det være rom for i offentlig skole? Men ER dette noe som pedagogene burde få bestemme? Dette har samfunnsmessige konsekvenser, også i dag! Det burde være demokratiske prinsipper som gjelder her. Altså at man vurderer hva som er i samfunnets interesse, også om dette skulle være i strid med fagfolkenes oppfatninger.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 12:39   #84
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Korleis i alle dagar kan du skilje mellom klasseleiing og pedagogikk? Det er jo som å skilje mellom organisasjonsleiing og organisjasjonspsykologi.

De fleste lærere er gode på undervisningsdelen av jobben sin. Men samtidig er det mange av dem som ikke er så gode på det å lede klassen. Få dem til å høre etter. Få elevenes respekt. Pedagogikk er så vidt jeg vet ikke psykologi. Pedagogikk er hvordan man skal lære. Det er vidt forskjellig å undervise og å lede.

Hvis du underviser for en fullsatt forelesningssal på universitetet, med 200 studenter i salen og mikrofon på jakken, så underviser du, du leder ikke. Men som lærer i barne- og ungdomsskolen må du også LEDE. Administrere, organisere, avklare hvem som lærer best slik og hvem som lærer best sånn. Organisere klasserommet, for eksempel. Alle lærere gjør det, men få tenker over at det har betydning for undervisningen.

Gammel 14-09-09, 12:41   #85
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

bina: du har rett i at samfunnets interesser må styre hvilke rammebetingelser skolen skal ha. Hvor mye de har å lære bort for, og hvilke fag som er av interesse for samfunnet, bl.a. Men jeg mener likefullt at det er lurt å lytte mest til pedagogene når selve innholdet og metodene i undervisningen skal bestemmes. Akkurat som at jeg mener at det er leger som er best egnet til å bestemme om en type benbrudd bør opereres eller bare gipses, eller om en sykdom bør behandles med den ene eller den andre metoden. Derimot bestemmer samfunnet en del om prioriteringer. En del behandligner blir (dessverre) ikke gitt, fordi de er for dyre, eller fordi de strider mot samfunnets overbevisninger (f.eks. en del fertilitetsbehandlinger). Jeg har ikke noen mindre tro på pedagoger innenfor sitt felt, enn jeg har på leger innenfor sitt felt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 12:41   #86
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, lærere er fagpersoner, og de har masse å bidra med. Men likevel mener jeg at det er noen ANDRE som skal ha rett til å bestemme hvordan skolen skal fungere. Dette bør de selvsagt gjøre i medvirkning med pedagogene, fagpersonene, men til syvende og sist kan det hende at fagfolkenes oppfatninger ikke er helt i tråd med samfunnets interesser.

Det er i fagfolkenes interesse å få bestemme selv. Men det kan være i samfunnets interesse å si noe om hva elevene skal lære, hva lærerne skal prestere. Det er samfunnet, vi, skattebetalere, osv, som lønner lærerne, og betaler for skolene. Selvsagt skal vi ha noe å si om utbyttet av dette.

For å ta et eksempel som jeg ikke aner hvor relevant det eventuelt er, dette med spesialundervisning. Før i tiden var det spesialskoler som gjaldt. Ja, og så var det en del elever som man ikke gadd bruke ressurser på, for han eller hun kom det jo aldri til å bli noe av likevel. Men så bestemte noen at man skulle prøve å tilrettelegge for alle elever i den offentlige skolen. Det kan godt hende at noen pedagoger ville ment det ene eller det andre om denne saken som prinsipp. Skal elever med ekstra utfordringer tas vare på av offentlig skole, eller bør vi ha spesialskoler / spesialklasser? Hvilke elever skal det være rom for i offentlig skole? Men ER dette noe som pedagogene burde få bestemme? Dette har samfunnsmessige konsekvenser, også i dag! Det burde være demokratiske prinsipper som gjelder her. Altså at man vurderer hva som er i samfunnets interesse, også om dette skulle være i strid med fagfolkenes oppfatninger.

Lærarar har heilt klare rammer for kva dei skal drive med. Om du trur vi ikkje har det så bør du lese læreplanane (både dei fagspesifikke og den generelle) og opplæringslova. Når det gjeld dei ytre rammene for skule o.l. er det heller ikkje her lærarane som bestemmer. Det er politisk styrt kva for skular vi har.

Gammel 14-09-09, 12:46   #87
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

De fleste lærere er gode på undervisningsdelen av jobben sin. Men samtidig er det mange av dem som ikke er så gode på det å lede klassen. Få dem til å høre etter. Få elevenes respekt. Pedagogikk er så vidt jeg vet ikke psykologi. Pedagogikk er hvordan man skal lære. Det er vidt forskjellig å undervise og å lede.

Vel, eg har temmeleg mange vekttal både i ped og i org. psyk og leiing, og er fullstendig usamd med deg i at det er vidt forskjellig å undervise og å leie.

Men som lærer i barne- og ungdomsskolen må du også LEDE. Administrere, organisere, avklare hvem som lærer best slik og hvem som lærer best sånn. Organisere klasserommet, for eksempel. Alle lærere gjør det, men få tenker over at det har betydning for undervisningen.

Dette er jo heilt sentralt i ped. undervisninga. Sjå t.d. den didaktiske relasjonsmodellen.

Gammel 14-09-09, 13:16   #88
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå øker og øker og øker køene.

Køene øker fordi man behandler langt flere mennesker enn før. Det som jo er verdt å se på, er at ventelistetidene ikke har økt noe særlig.
Dessuten er statistikken over køene relativt ubrukelig - den teller antall henvendelser og ikke personer. Om du er henvist til flere forskjellige ting, så teller hver henvisning for en kø-plass.

Gammel 14-09-09, 13:31   #89
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men som lærer i barne- og ungdomsskolen må du også LEDE. Administrere, organisere, avklare hvem som lærer best slik og hvem som lærer best sånn. Organisere klasserommet, for eksempel. Alle lærere gjør det, men få tenker over at det har betydning for undervisningen.

Jeg deltar egentlig ikke i denne tråden, men dette må jeg kommentere, helt uavhengig av politisk ståsted. Hvordan i all verden vet du det? Jeg vil da anta at de aller aller fleste tenker over det? Det er som Alfa sier sentralt i didaktisk relasjonsmodell og har en sentral plass slik jeg har opplevd det ift praksis i PPUstudiet og også i studielitteratur.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 13:36   #90
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så et glimt av dette "lærerne"-programmet, og så han stakkars, unge fyren som ikke så ut til å ha erfaring nok til å kunne mestre klasserommet - det var bare larm og kaos - og som var så inderlig fortvilet over å ikke få det til. Det var i hvert fall ikke tvil om at han syns det var VIKTIG. Han fikk det bare ikke til, om det nå var egenskaper eller trening eller verktøy eller ressurser som manglet.

Gammel 14-09-09, 13:43   #91
bina
Ustabil

Standard

Lærarar har heilt klare rammer for kva dei skal drive med. Om du trur vi ikkje har det så bør du lese læreplanane (både dei fagspesifikke og den generelle) og opplæringslova. Når det gjeld dei ytre rammene for skule o.l. er det heller ikkje her lærarane som bestemmer. Det er politisk styrt kva for skular vi har.

Tro meg, jeg har lest flere læreplaner, og store deler av opplæringslova. Lære-plakaten kan jeg nesten på rams..

Men LIKEVEL påstår jeg at det er IKKE klare rammer for lærernes undervisning. Dette fordi jeg ser med mine helt egne øyne at lærerne gjør svært ulikt. Jeg hører også med mine egne ører at lærere kan være uenige seg i mellom om hvilken metode som er best til slik og sånn. Dette hører jeg til og med på skolen hvor jeg har mine barn. Hvorfor er det sånn at med lik input blir output ulik? Fordi folk er forskjellige. Og fordi lærere får lov til å ha pedagogisk frihet. Det var i alle fall det rektor på vår skole kalte det når jeg stilte spørsmålstegn ved hvorfor to lærere får lov til å kjøre helt forskjellig opplegg på de samme elevene. Pedagogisk frihet.

Og hvis det var sånn at plasseringen i klasserommet var så gjennomtenkt, hvorfor ender da forskjellige lærere med forskjellige prinsipper der også? Hvorfor er det noen som foretrekker hestesko, noen som foretrekker grupper, noen som foretrekker to og to, noen som foretrekker "bussrekker"? Hvorfor, hvis dette er begrunnet i en læringsmodell, blir ikke konklusjonene like? Eller sagt på en annen måte, hvorfor vil ikke 10 lærere konkludere likt om samme gruppe av elever? Hvorfor vil en hevde at noe fungerer, og en annen hevde noe annet?

Fordi de har pedgogisk frihet, og ikke "tar ordre". Fordi de selv får tolke "bibelen" (opplæringslova), og gjennomføre undervisningen slik det passer DEM. I vår kontakt med skolen opplever jeg også at "jeg-argumentasjonen" går igjen. På spørsmål om hvorfor slik og hvorfor sånn så svarer lærerne oftest at "for jeg syns det fungerer best..." eller lignende. Og så kan man snakke med en annen lærer, på samme skole, som underviser samme gruppe, som rister på hodet over det som den andre læreren syns er best, og sier at "hadde det vært opp til meg, så...".

Jeg tror ikke noe på at lærernes arbeidsdag er så styrt som du later som.

Gammel 14-09-09, 13:48   #92
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke ta deg seriøst, Bina. Dette har ingenting med det opprinnelig temaet i tråden å gjøre, derfor dropper jeg å svare. Jeg skjønner ikke at jeg gidder bli provosert en gang, jeg har knapt lest noe mer sprøyt enn det siste innlegget ditt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 13:51   #93
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke lest hele tråden. :innrømmer:
Vil likevel minne om en liten ting :Kristin Clemet ( hun fra Høyre, ja, that`s right) ga nådesstøtet til norsk skole da hun overlot forhandlingsansvaret for skolene fra stat til kommune. En helt fabelaktig handling fra "kunnskapspartiet" Høyre. Det har gått downhill fra den gang, så det funker ikke å bare skylde på de rødgrønne for dårlige skoleresultater i Norge. Men klart, vil man at noen elever i Norge skal gå ut av skolen med toppresultater, mens mesteparten ikke gjør det; da vet man jo hvilket parti man skal stemme på i dag.

Jeg håper dypt og inderlig at vi ikke får regjeringsskifte i dag.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 13:54   #94
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg deltar egentlig ikke i denne tråden, men dette må jeg kommentere, helt uavhengig av politisk ståsted. Hvordan i all verden vet du det? Jeg vil da anta at de aller aller fleste tenker over det? Det er som Alfa sier sentralt i didaktisk relasjonsmodell og har en sentral plass slik jeg har opplevd det ift praksis i PPUstudiet og også i studielitteratur.

OK, jeg modererer meg, jeg ser at formuleringen ble i overkant spiss. Det jeg mener er at til tross for relasjonsmodell og teorier så ender lærerne med å konkludere ulikt i forhold til organisering av klasserommet. Selv med samme gruppe.

De har kanskje TENKT, men det er ingen klare retningslinjer for hva som egner seg, så i praksis velger den enkelte lærer det som passer han / henne. Og kanskje er det også sånn at noen lærere velger det som passer for SEG over det som passer for elevene.

Gammel 14-09-09, 13:55   #95
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vil likevel minne om en liten ting :Kristin Clemet ( hun fra Høyre, ja, that`s right) ga nådesstøtet til norsk skole da hun overlot forhandlingsansvaret for skolene fra stat til kommune. En helt fabelaktig handling fra "kunnskapspartiet" Høyre. Det har gått downhill fra den gang, så det funker ikke å bare skylde på de rødgrønne for dårlige skoleresultater i Norge.

Eg er heilt og fullstendig einig.

Gammel 14-09-09, 13:55   #96
bina
Ustabil

Standard

Vil likevel minne om en liten ting :Kristin Clemet ( hun fra Høyre, ja, that`s right) ga nådesstøtet til norsk skole da hun overlot forhandlingsansvaret for skolene fra stat til kommune. En helt fabelaktig handling fra "kunnskapspartiet" Høyre. Det har gått downhill fra den gang, så det funker ikke å bare skylde på de rødgrønne for dårlige skoleresultater i Norge. Men klart, vil man at noen elever i Norge skal gå ut av skolen med toppresultater, mens mesteparten ikke gjør det; da vet man jo hvilket parti man skal stemme på i dag.

Jeg er prinsippielt HELT uenig. Skolene drives, og lærerne lønnes, over kommunebudsjettet. SELVSAGT er det kommunene som skal sitte som forhandlingspart i forhold til lønn.

Gammel 14-09-09, 13:56   #97
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg klarer ikke ta deg seriøst, Bina. Dette har ingenting med det opprinnelig temaet i tråden å gjøre, derfor dropper jeg å svare. Jeg skjønner ikke at jeg gidder bli provosert en gang, jeg har knapt lest noe mer sprøyt enn det siste innlegget ditt.

Neivel, deg om det. Du blir mer og mer lærer, det er tydelig.

Gammel 14-09-09, 13:57   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

PÅ samme måte som lærere er forskjellige, så er elever forskjellige også. Jeg tror ikke det går an å strømlinjeforme skolen slik du mener er best, Bina, og komme ut med et godt resultat. Undervisning handler mye om relasjoner, og at ulike lærere plasserer elevene ulikt og mener det er best, betyr ikke at noen av dem tar feil. Det kan passe best i faget, i temaet, i måten elevene og læreren samhandler på og what not.

Selvfølgelig er det lærere som ikke fikser jobben, akkurat som andre i sine yrker. Det betyr ikke at alle gjør det feil, slik du påstår.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 13:58   #99
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor ble det nådestøtet? Spør helt oppriktig, altså.

Gammel 14-09-09, 13:58   #100
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er prinsippielt HELT uenig. Skolene drives, og lærerne lønnes, over kommunebudsjettet. SELVSAGT er det kommunene som skal sitte som forhandlingspart i forhold til lønn.

Da går jeg ut fra at du synes det er helt OK at skolebarn i Jondal får et mye dårligere tilbud enn skolebarn i Levanger? :tenkt eksempel:
Du trenger ikke svare, det var er retorisk spørsmål. Stemmer man Høyre, eller FrP, synes man selvsagt at slikt er helt OK.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.